Background Image
Previous Page  361 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 361 / 485 Next Page
Page Background

Laiklik ve Din Özgürlüğü

360

dan “teşhis edilebilir bir din” olması gerekir.

27

Buna göre, bir dinsel

görüş, belirli ölçüde inandırıcılık, ciddilik, bağlam ve anlama sahipse

korunur.

28

Burada söz konusu olan şekli özelliklerdir; Madde 9’un ko-

ruması, hiçbir biçimde görüşün dini açıdan sağlam ya da haklı oluşu-

na bağlı kılınamaz.

İHAM yeni kararlarında, örneğin “Scientology”’nin bir din olup

olmadığı sorununda, ikincillik ilkesine dayanarak çözümü iç hukuk

düzenlemelerine bırakmaktadır.

29

Örneğin Almanya’da sadece din ve

inanca dayalı bir davranış, bu özgürlüğün koruma alanına girmekte-

dir. Bu tür bir davranışa dayanak oluşturan görüşün de tinsel içeriği ve

dış görünümü ve güncel yaşam gerçekliği, kültürel gelenek ve genel

olarak din bilimi anlayışına göre din olarak kabul edilmesi gerekir.

30

Bu anlamda anayasanın koruması altındaki din ve dünya görüşün-

den insan varlığının anlamı, insanın kendisini çevreleyen dünyasal ve

dünya dışı gerçeklikle veya bundan kaynaklanan önemli yaşam ilkele-

riyle olan ilişkisi konsepti anlaşılmaktadır.

31

İHAM, pragmatik nedenlerle din kavramının sabit bir tanımını

vermekten kaçınmaktadır. Sadece büyük dinler değil, yeni dinsel ha-

reketler de bu özgürlüğün koruma alanına girebilmektedir. Mahkeme,

semavi dinler ve Budizm gibi temel inanç sistemlerinin yanı sıra Kriş-

na inancı, Yehova Şahitliği, Tanrısal Işık Merkezi gibi inanç sistemleri-

ni de 9. madde kapsamında değerlendirmektedir.

32

Bu özgürlük üç faaliyet alanını korumaktadır; inanç ve vicdan

(düşünme), açıklama (konuşma) ve eylem. İçsel din özgürlüğü (forum

internum) altında ilk faaliyet (düşünme) yer alır ve bir dini görüşü be-

nimsemek ve değiştirmek hakkı korunur. Bu bağlamda inanç, insanın

Tanrı ve öbür dünyaya ilişkin iç görüşünü ifade eder. İnanç özgürlüğü

kapsamlıdır; sadece dinlerle ilgili değildir; ateizm, pasifizm, materya-

27

İHAM, 4.10.1997, X v. VK, Nr. 7291/75 (Bir hükümlünün iddia ettiği “Wicca” di-

ninin kayda geçirilmesi talebinin reddi, İHAS md. 9’u ihlal etmez.).

28

İHAM, 7.12.2010, Jakobski v. POL, Nr. 18429/06, Prg. 44.

29

İHAM, 1.10.2009, Kimlya vd. v. RUS, Nr. 76836/01, Prg. 79.

30

Somut olayda Alman Federal Anayasa Mahkemesi, Şii İslam’dan kaynaklanan

Bahailiği bir din olarak tanımıştır; bkz. BVerfGE 83, 341, 353.

31

Listl J. , Das Grundrecht der Religionsfreifeit in der Rechtsprechung der Gerichte

der Bundesrepublik Deutschland, Duncker und Humblot, Berlin 1971, s.362

32

Ağırbaşlı Ş. , “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Çerçevesinde Din Ve Vicdan Öz-

gürlüğü”, TBB Dergisi, 2012 (101), s. 86.