

TBB Dergisi 2013 (109)
Korkut KANADOĞLU
357
oluşumu, batılı çağdaş devletlerin temelini oluşturur; basın, düşünce
ve bilim özgürlükleri, tarihsel gelişimleri bakımından din özgürlüğü-
ne kadar geriye gider. Tinsel ifade özgürlüğünün bu yüksek derece-
si, düşünme özgürlüğü ve tüm yaşam alanlarındaki kitlesel iletişim
hakkıyla ifade edilebilecek insan onurundan kaynaklandığı gibi, aynı
zamanda anayasal devlet olmanın da önemli koşullarındandır.
15
Ka-
musal alanda düşüncelerin özgür ve açıkça tartışılması ve sorunların
belirlenmesi ve çözümüne ilişkin yaratıcı çeşitlilik, olguların çarpıtıla-
rak görüş oluşturulmasını engellediği gibi demokratik anayasal devle-
tin güçlü yanını ortaya çıkarmaktadır. İnsan Hakları Avrupa Mahke-
mesi (İHAM) da düşünce ve bilgi edinme hakkının işlevini bu yönde
anlamaktadır.
16
Din özgürlüğünün korunması, devletin ideolojik ve dinsel taraf-
sızlığını garanti edecek
17
, böylelikle siyasal yaşam için zorunlu olan
demokrasi gibi değerlerin istikrar kazanmasına yardım edecektir. Şe-
riat talebi ise çok yönlü bir olgudur; yozlaşmış yöneticiler onu benim-
seyerek (kullanarak) meşruiyet kazanmaya çalışırlar.
18
2. Temel Hakkın Koruma Alanının Geniş Yorumu (Farklı
Koruma Alanları)
Tinsel tüm özgürlüklerde olduğu gibi din özgürlüğünün de temel
hak koruma alanı farklı bileşenlere sahiptir ve geniş yorumlanmak-
tadır. Din özgürlüğü, Anayasa’nın 24. maddesinde kapsamlı biçimde
tanınmış ve güvence altına alınmıştır. Madde metni, toplam beş temel
hak içermektedir;
vicdan özgürlüğü, dini inanç özgürlüğü, kanaat
özgürlüğü, dini inancını gösterme ve dinsel ibadetin (forum exter-
num) korunması ve dini eğitim özgürlüğü.
19
Din özgürlüğü, klasik ve
15
Morlok, in: Dreier, GG, 2. Auflage, 2004, Art. 4, Rn. 41.
16
Schulze-Felitz H. , “Meinungs- und Religionsfreiheit im verfassungsrechtlichen
Vergleich”, JÖR N.F. 59, s. 260.
17
Alman Federal Anayasa Mahkemesi’nin bu yöndeki kararları için bkz. BVerfGE
19, 216; 33, 28; 93, 1.
18
Zubaida S. , İslam Dünyasında Hukuk Ve İktidar, (çev. Birinci Kocoğlu B./Hacak
H.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2008, s. 11.
19
İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi’nin (İHAS) 9. maddesi dört koruma alanı içer-
mektedir. Madde metninde açıkça ifade edilenler, düşünce , vicdan ve din özgür-
lüğü iken, 1. fıkrada kanaat özgürlüğünün de korunduğu anlaşılmaktadır. Alman
Anayasası’nın 4. maddesinden ise üç temel hak alanı elde edilmektedir; din ve ve
dünya görüşü özgürlüğü, vicdan özgürlüğü ve vicdani red hakkı.