

Laiklik ve Din Özgürlüğü
366
ve zaviyelerin kapatılmasını sağlayan yasanın kaldırılması gerektiği
yolundaki açıklaması
57
, hukuksal gerçeklikle bağdaşmamaktadır.
58
677
sayılı Tekke ve Zaviyelerle Türbelerin Seddine ve Türbedarlıklar ile Bir
TakımUnvanların Men ve İlgasına Dair Yasa ve Bazı Kisvelerin Giyile-
meyeceğine Dair Kanunun Tatbik Suretini Gösterir Nizamname’nin 3.
maddesi dışında mevzuatımızda «ibadethane»yi tanımlayan, bir yerin
ibadethane olarak kabulü için aranan unsurları gösteren düzenlemele-
re yer verilmemektedir. Buna karsılık mevzuat «ibadethane» kavramı-
na kimi hukuksal sonuçlar yüklemektedir. Nitekim, 3194 sayılı İmar
Yasası’nda, bu Yasa’da geçen “bina” kavramının insanların ibadet et-
melerine yarayan yapıları da kapsadığı belirtilmiştir.
59
Diğer yandan
Türk Ceza Yasası’nın 153. maddesinde, ibadethanelere, bunların ek-
lentilerine ve buralardaki eşyaya yıkmak, bozmak veya kırmak sure-
tiyle zarar vermek, kirletmek eylemleri suç olarak nitelendirilmiştir.
Gerek 3194 sayılı Yasa’nın imar düzenlemesi sırasında yapılması
için yer ayrılmasını istediği, gerek Türk Ceza Yasa’nın koruduğu “iba-
dethane”, hiç bir ayrıma tabi olmaksızın tüm din ve inanç sistemleri-
nin ibadet yerlerini kapsamaktadır. Cem evlerine ibadethane statüsü
verilmesine hukuken olanak bulunmadığı yolundaki görüş, sözü edi-
len yerleri değinilen hukuk metinlerinin kapsamının dışında bırakarak
yasama yetkisinin genelliği ilkesiyle bağdaşmayacağı gibi güncel ya-
şam gerçeği ve kültürel geleneğin ürünü bir dini topluluğun inanç içe-
riğinin meşruluğu hakkında karar vererek tarafsızlık ilkesini de ihlal
etmektedir. Devletin dinsel ve ideolojik tarafsızlık yükümlülüğü, etkin
bir temel hak korumasının gereklerine uygun, olabildiğince farklılaş-
mayan, genel geçerliliğe sahip ve dinsel ve ideolojik bir bakış açısıyla
bağlı olmayan tanımlar kullanılmasını gerektirir. Bu tanımlar, din ve
57
Bkz.
http://www.cumhuriyet.com.tr/?hn=376652(19.11.2012).
58
Nihayet Milletvekili Özdalga’nın, TBMM Başkanlığı yerine önce AKP Mec-
lis Grubu’na verdiği Tekke ve Zaviyeler Kanunu’nun kaldırılması teklifi (bkz.
http://www.zaman.com.tr/politika_tekke-ve-zaviyeler-kanunu-kaldirilsin-teklifi_2166019.html), Anayasa’ya da aykırıdır. Zira “İnkılap Kanunları”, Atatürk
ilke ve inkılaplarını somutlaştırması nedeniyle Anayasa’ya uygunluk denetimin-
de kullanılan bir ölçü norm olarak anayasallık blokuna dahildir, bkz. Özbudun E.
, Türk Anayasa Hukuku, s. 415.
59
Sözü edilen Yasa’nın ek 2. maddesinin Hükümet “Gerekçesi”nde, getirilen dü-
zenlemeyle farklı din ve inançlara sahip yurttaşların ibadet hürriyetlerini din ve
vicdan hürriyeti çerçevesinde kullanmalarının sağlanmasının amaçlandığı belir-
tilmektedir.