Background Image
Previous Page  365 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 365 / 485 Next Page
Page Background

Laiklik ve Din Özgürlüğü

364

boyut da dikkate alınır. Bu dini cemaatin yönetimsel özerkliği, toplu

din özgürlüğüne girer. İç örgütlenmesini düzenleyebileceği gibi kimin

üye olup olamayacağını da belirleyebilir.

48

Devlet ve dini cemaatler arası ilişkilerin düzenlenmesinde,

AİHS’ın anlam ve önemi giderek artmaktadır. Buradaki çekirdek nok-

ta,

devletin tarafsızlığı ilkesi

dir:

49

Devlet, yasa yapımında ve farklı

cemaat ve inanç gruplarına yaklaşımında tarafsız (nötr) davranmakla

yükümlüdür. Devletin tarafsız davranma yükümlülüğünün, kültürle-

rarası çatışma hallerinde bazı sınırlamalara uğraması söz konusu ola-

bilir. Kimse, farklı bir kültürel kimliği, kendisininki olarak kabul etmek

zorunda değildir. Buna ilişkin cinsiyet eşitliği alanından birçok örnek

verilebilir: Kızların zorla evlendirilmesi, dini ritüeller sırasındaki sa-

katlamalar, kızların eğitimden yoksun bırakılması, namus cinayetleri

ve düşünce yasakları dinsel veya kültürel kökenlerle hoş görülemez.

Tarafsızlık yükümlülüğü,

eşit davranma ilkesi

ne

50

de kaynaklık

eder.

51

Devletin, inanç içeriklerinin meşruluğu hakkında her türlü gö-

http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/772/9838.pdf.

Nihayet Yehova Şahit-

leri hakkında verdiği önemli kararında Yargıtay Ceza Genel Kurulu, 26.5.1986

tarih ve E:1985/9, K:1986/293 sayılı kararında, Türkiye Cumhuriyeti Devletinin,

laik bir devlet olduğu, laik devletin ise dinler karşısında tarafsız kalarak resmi bir

devlet dini kabul etmemeyi temel ilke olarak benimsediği, laik devlet sistemini

benimseyen T.C. Devletinde, kişinin dini inancını din sayıp saymama yetkisinin,

devlete ve onun herhangi bir organına ait olmadığı, her türlü dinsel inancın, Ana-

yasa güvencesi altında olduğu, Yehova Sahitliğinin de bir dini görüş ve düşünce

sistemini içerdiği, dolayısıyla Anayasanın teminatı altında bulunduğunu belirt-

miştir (YKD. C. 13, Sy. 4, s. 597-620).

48

İHAM, 17.6.2007, Svyato-Mykhaylivska v. UKR, Nr. 77703/01, Prg. 146.

49

TESEV için Konda Araştırma Şirketi tarafından 22-23 Eylül’de yapılan Anayasa-

ya dair tanım ve beklentiler anketine göre, toplumun yarısı laikliğin Anayasada

aynen kalması gerektiğini (yüzde 50,6), beşte ikisi ise kalması gerektiğini ancak

“devletin tüm dinlere aynı mesafede olacağı şekilde yeniden tanımlanması” ge-

rektiğini düşünüyor. Her on kişiden biri ise laikliğin anayasadan tamamen çıkar-

tılması gerektiği görüşünde, bkz.

http://fotoanaliz.hurriyet.com.tr/galeridetay.

aspx?cid=62865&rid=4369&p=1&hid=21986303 (22.11.2012).

50

Anayasa Mahkemesi’nin Semavi Dinler kararı, din özgürlüğü alanında eşitlik il-

kesinin uygulanmasına yönelik örnek bir karardır, E. 1986/11, K. 1986/26, Kt.

4.11.1986.

51

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın hazırladığı İmar Kanunu’nda değişiklik öngören

taslak düzenlemeye göre, 100’den fazla dairesi olan konut siteleri, alışveriş merke-

zi, işhanı, sanayi tesisleri, kongre merkezi, yurt binaları, spor tesisleri, otogar, ha-

valimanı ve otellerin hepsinde ‘mescit’ açılması zorunluluğu olması (bkz. http://

onedio.com/haber/oyle-bir-torba-yasa-hazirladilar-ki-cok-tartisilacak--46037),

devletin içsel din özgürlüğüne müdahale ederek aşılama yasağını ihlal ettiği gibi