

Laiklik ve Din Özgürlüğü
356
Yine Mahkeme’nin, benimsediği yumuşak laiklik anlayışının di-
nin “toplumsal görünürlüğüne imkân tanı”dığı ve “laik bir siyasal sis-
temde, dini konulardaki bireysel tercihler ve bunların şekillendirdiği
yaşam tarzı(nın) devletin müdahalesi dışında” olduğuna dair tespitleri
doğal sonuçlarına uzatıldığında, bütün toplumsal ve hukuki yaşamın
din kurallarının hegomonyası altına girmesi kaçınılmaz olur. “Dinsel
inanışlar ve bunlara uygun yaşama hakkı” gerekçesiyle sosyal ve kül-
türel yaşamın bütün dokularına
13
din kurallarının ve dinci ideolojinin
damgası ister istemez düşecektir.
14
II. Din Özgürlüğünün Niteliği, Yorumu ve Kolektif Kullanımı
Din özgürlüğünün demokratik devlet oluşumu için temel oluş-
turan niteliği (1), bu özgürlüğün koruduğu farklı alanların geniş yo-
rumlanmasını gerektirmektedir (2). Temel hak ve özgürlükler, ara-
larında nitelik farkı olmakla birlikte, kaynağı ve amacı bakımından
ortak bir temele sahiptir. Temel hak ve özgürlüklerin bu anlamda bir
bütün oluşturması, din özgürlüğünün kolektif kullanımı halinde di-
ğer hak ve özgürlüklerle arasında bir ilişki kurulmasına yol açmak-
tadır (3).
1. Niteliği
Din (ya da inanç) özgürlüğünün, düşünce özgürlüğü gibi özgür-
lükçü demokratik bir anayasal devlet için kurucu ve temel oluşturan
bir anlamı bulunmaktadır. En eski temel haklardan biri olarak inanç
özgürlüğü, tarihsel ve sistematik olarak modern bir anayasal devlet
olmanın zorunlu koşuludur. Çünkü devletin dinler karşısındaki taraf-
sızlığı, öncelikle inanç özgürlüğünün tanınmasıyla gelişmiş, devlet de
bu özelliğiyle vatandaşların diğer özgürlükleriyle birlikte gelişmiştir.
Dinsel, siyasal ya da özel alanda kişiliğin özünü belirleyen tinsel öz-
gürlük, kamusal düşünce oluşumunu gerekli kılar. Kamusal düşünce
13
Kürtajın yasaklanmasına, kız ve erkek üniversite öğrencilerinin aynı evde kala-
mayacağına
(http://gundem.milliyet.com.tr/turkiye-kizli-erkekli-ogrenci/gun-dem/detay/1788449/default.htm), başörtüsünün dinimizin gereği olduğuna
(http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/5477/Gunay__Ortunme_gerekcesi_da-yatmadir.html#) yönelik açıklamalar, dinsel hukuku dayatma anlam ve sonucu
doğuracak niteliktedir.
14
Tanör B. , Türkiye’nin İnsan Hakları Sorunu, s. 57.