

TBB Dergisi 2013 (109)
Korkut KANADOĞLU
367
dünya görüşü özgürlüğünün belirli fiili özelliklerini hukuken kullanı-
labilir şekilde tespit etmelidir. Somut olayda neyin bir din ya da dünya
görüşünün uygulaması olarak geçerli olduğunun saptanması için bu
kavramların dünyasal bir kılıf içinde tanımlanması gerekir.
60
Nitekim son olarak Ankara 16. Hukuk Mahkemesi’nde 20.22.20012
günü görülen “Çankaya Cemevi Yaptırma Derneği” kapatma davasın-
da Mahkeme, Yargıtay 7. Hukuk Dairesi’nin ‘cemevi ibadethane değil-
dir’ gerekçesiyle derneği kapatma yönündeki kararını hukuka uygun
bulmayarak daha önce ‘cemevinin ibadethane olduğu’ doğrultusunda
verdiği kararında haklı olarak direnmiştir.
61
IV. Din Özgürlüğünün Sınırlandırılması
Dinle ilişkili bir davranış devlet tarafından zorlaştırılıyor ya da
olanaksız hale getiriliyorsa, din özgürlüğüne bir müdahale vardır.
Dini cemaatler için propaganda yasağı (proselytizm
62
), türban yasağı
63
,
60
Müller-Volbehr J. , “Das Grundrecht der Religionsfreiheit und seine Schranken”,
DÖV 1995, s. 302
61
Ankara’da kurulan “Çankaya Cemevi Yaptırma Derneği” tüzüğüne “Derneğin
amacı Çankaya’da Aleviler için Alevi inancının ve ibadetinin merkezi olan cemev-
leri yapmak ve yaptırmak” şeklinde bir madde koymuş, fakat Ankara İl Dernekler
Müdürlüğü’nün itirazı ile Cumhuriyet Başsavcılığı, tüzüğünde ‘’cemevlerini iba-
det yeri olarak’’ nitelendirdiği için Çankaya Cemevi Yaptırma Derneği hakkında
kapatma davası açmıştı. Ankara 16. Asliye Hukuk Mahkemesi’nde görülen dava-
da, mahkeme dernek alehinde açılan davayı “Cemevleri yüzyıllardır Alevilerin
ibadet yeri olarak toplumca bilinmiş ve kabul görmüştür. Derneğin tüzüğünde
yazılı bulunan ‘Cemevleri ibadethanedir’ hükmü Anayasa’nın 2. maddesine aykı-
rılık taşımadığı gibi kanunlarla da yasaklanmamıştır’’ gerekçesiyle reddetmiş ve
derneğin faaliyetlerine izin vermişti. Mahkemenin bu kararı savcılık tarafından
temyiz edilince, dosyayı görüşen Yargıtay 7. Hukuk Dairesi, Ankara Asliye Hu-
kuk Mahkemesi’nin kararını oy çokluğuyla bozmuştu. Yargıtay bozma gerekçesi-
ni Diyanet İşleri Başkanlığı’nın “633 sayılı Yasa ve düzenlemeler karşısında cami
ve mescit dışında bir yerin ibadethane olarak kabul edilmesinin mümkün olma-
dığı” yönündeki görüşüne dayandırmıştı, bkz.
http://www.yurtgazetesi.com.tr/yasam/mahkeme-israrci-cemevi-ibadethanedir-h23261.html (22.11.2012).
62
İHAM, Kokkinakis v. GRE kararında (25.5.1993, Nr. 348/421) prozelitizmi , maddi
ya da sosyal avantajlar sağlama, sıkıntı içindeki kişilere baskı uygulama, beyin
yıkamaya dayalı faaliyetler olarak niteleyip, düşünce, din ve vicdan özgürlüğüyle
bağdaşmazlığının altını çizer, Bkz. Öktem A. E. , Uluslararası Hukukta İnanç Öz-
gürlüğü, Liberte Yayınları, Ankara 2002, s. 418-419.
63
İHAM’a göre; “Devletin, zıt dini görüşlere sahip grupların birbirini hoşgörmesini
garanti etme yükümlülüğü, cinsiyetlerin eşitliği ve laiklik değerleri” dikkate alın-
dığında türban yasağı, ölçülüdür (İHAM, 10.11.2005, Şahin v. TUR, Nr. 44774/98).
Fransa’da türban yasağına ilişkin tartışmalar için bkz. Scott J. W. , Örtünmenin