Background Image
Previous Page  370 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 370 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Korkut KANADOĞLU

369

Aynı doğrultuda bir tartışma, 1982 Anayasası’nda, 1961

Anayasası’na paralel bir düzenleme olan

24/son hükmü

nün, (düşünce

ile din ve vicdan) özgürlüğü alanında bir yasaklama getirerek sınırla-

maya yol açıp açmadığı konusunda da yapılmıştır.

68

Burada iki temel

görüşle karşılaşılmaktadır:

69

Birincisine göre; madde hükmü özgürlük alanını sınırlamakta-

dır.

70

Madde’nin yasaklama getirmesi açısından aynı noktada buluşan

bu görüşler, Anayasa’nın bu hükmünün yerinde olup olmadığı konu-

sunda ise ikiye ayrılmaktadır. İlk görüş, bu yasağı ve bu anayasal ya-

sağa dayanan (eski) TCK 163’ü açıkça olumsuz bulmaktayken

71

, bunu

yerinde bulan diğer görüş, TCK 163’ün de –bazı çekincelerle- yeniden

ihyasını savunmaktadır.

72

1982 Anayasası’nın 24/son hükmüne ilişkin ikinci temel görüş,

bu hükmün öngördüğü yasağın özgürlük alanına bir sınırlama getir-

mediği iddiasındadır. Buna göre, Anayasa’nın 24/son maddesi gere-

ği kimse, ister devleti dinselleştirme, isterse çıkar veya nüfuz sağlama

amacıyla olsun din sömürüsü yapamaz. Bu görüş, madde hükmünün

68

Bkz. Kanadoğlu O. K. , “Dinin İstismarı ve Kötüye Kullanılması”, Tanör Armağa-

nı (Haz. M.Ö. Alkan), Oğlak Yayınları, İstanbul 2006, s. 177-181.

69

Bu yönde bir tasnif için bkz. Tanör B., “24. madde konusunda açıklığa ihtiyaç

var”, Yeni Yüzyıl, 22.6.1995.

70

Bu görüşü yansıtan örnekler verilebilir: “Anayasanın 24. maddesinin son fıkrası,

Anayasanın 14’üncü maddesinde yer alan ve temel hak ve hürriyetlerin kötüye

kullanılmasını yasaklayan daha genel nitelikteki hükme paraleldir. Böylece, dev-

letin sosyal, ekonomik, siyasi ve hukuki temel düzenlerini din kurallarına dayan-

dırmak, başka bir deyimle devletin laik niteliğini kaldırmak amacıyla girişilecek

her türlü siyasal faaliyet ve propagandalar yasaklanmış bulunmaktadır.” (Özbu-

dun E. , Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 7. Baskı, Ankara 2003, s. 81). Bir

diğer örnekte: Anayasanın 24. maddesi, 2, 12, 13, 14, 26, 38, 68. maddeleriyle “bir

sistem olarak ele alındığında, Anayasanın ... teokratik düşüncelerin yasaklanma-

sını emrettiği ... sonucuna ulaşmak gerekmektedir.” (Hafızoğulları Z. , Laiklik,

İnanç, Düşünce ve İfade Özgürlüğü, US- A Yayıncılık, Ankara, 1997, s. 242-243).

71

1950-60 arası muhafazakar kesimce TCK 163’e karşı yapılan itirazlar için bkz.

Özek Ç. , Türkiye’de Laiklik, s. 298-304. Yine, TCK 163’ün yürürlükten kaldırıl-

ması öncesi sol kesimden gelen madde karşıtı görüşler için bkz. Gürkan U. , “163

Makyajı”, Güneş, 25.1.1990, Sirmen A. ,“163 Tartışması”, Cumhuriyet, 24.1.1990.

72

Bkz. Kırca Ç., “163. madde meseleleri”, Yeni Yüzyıl, 6.10.1997; Hafızoğulları Z.,

Laiklik, İnanç, Düşünce ve İfade Özgürlüğü, s. 250. Anayasa Mahkemesi’ne göre

de; laikliği koruyup sürdürmek için düşünce özgürlüğünün sınırlanması biz-

zat Anayasanın uygun bulduğu bir düzenlemedir (E. 1980/19, K. 1980/48, Kt.

3.7.1980).