Background Image
Previous Page  372 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 372 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Korkut KANADOĞLU

371

Anayasa Mahkemesi’nin bu içtihadına göre üstün hukuku değe-

rin belirlenmesiyle yetinilmiş, her iki tarafı da koruyan bir dengenin

sağlanmasından çok, bir anayasal değer, diğeri aleyhine gözden çı-

karılmıştır.

77

Oysa somut olayda çatışan anayasal değerlerin olabildi-

ğince ölçülü bir dengeye getirilmesi, sistematik ve amaçsal anayasal

yorumun da bir gereğidir. “Forum internum”daysa, bu tür çatışmala-

rın ortaya çıkması olanaksızdır; bu alan, yasakoyucuya karşı mutlak

korumalı çekirdek alandır.

78

Bir yandan Anayasa’da açıkça yazılı yasa kaydının yer alma-

ması, diğer yandan vicdan, dini inanç ve kanaat özgürlüğü ile iba-

det özgürlüğü kavramlarının birbiriyle kesişir şekilde aynı anlamda

kullanılabilmesi, anayasal düzeyde sürekli temel hak çatışmalarına

yol açmaktadır.

79

Dini inancın açıklanması ve söylenmesi anlamında

inanç özgürlüğü ve sınırlamaları arasında anayasal düzeyde ortaya

çıkan tartım sorunları, yasakoyucunun bu konularda karar almasını

önlemektedir.

80

Ancak belirtilen kapsamıyla dinsel inanç ve düşün-

ce (kanaat) açıklama özgürlüğü, yasa kaydı niteliğinde olmayan ve

hukuki meşruluğunu yalnızca Anayasa’dan alan sınırlamalara maruz

kalabilir.

İHAS’da ise içsel din özgürlüğü (dini düşünce ve vicdan özgür-

lüğü) mutlak koruma altındayken, din ve dünya görüşünün açıklan-

masına ilişkin müdahalelerde bir meşruluk nedeni öngörülmektedir

(md. 9/2). Buna göre devlet hiçbir şekilde kişinin ne düşünmesi ve

neye inanması gerektiğini dikte etmeyi

81

ve örneğin dine dayalı eğitim

best bırakan yasal ve anayasal düzenlemelerin, “başkalarının haklarını ihlale ve

kamu düzeninin bozulmasına yol açması nedeniyle laiklik ilkesine açıkça aykırı

olduğu sonucuna” ulaşmıştır (E. 2008/16, K. 2008/116, Kt. 5.6.2006).

77

Bu konudaki Anayasa Mahkemesi ve Conseil d’Etat kararlarının karşılaştırılması

için bkz. Kanadoğlu O. K. , Anayasal Değerlerin Çatışması ve Uyumlaştırılması,

Beta Basım Yayım, İstanbul 2000, s. 91-96.

78

Anayasa Mahkemesi’nin içtihadı 1961 Anayasası’ndan beri bu yöndedir, E.

1970/53, K. 1971/76, Kt. 21.10.1971; E. 1986/11, K. 1986/26, Kt. 4.11.1986; E.

1989/1, K. 1989/12, Kt. 7.3.1989.

79

Anayasa’nın 24. maddesi, inancın, sahip olma ve doğru bulma anlamının dışında,

dini inancın açıklanması ve söylenmesi anlamını da taşıyıp taşımaması ve buna

bağlı olarak inanç özgürlüğünün sınırlama rejimine tabi olup olamaması bakımın-

dan gerekli açıklığa sahip değildir.

80

Alman anayasa hukukunda bu konu için bkz. Zaehle K. , “Religionsfreiheit und

fremdschdigaenge Praktiken”, AÖR 134 (2009).

81

Başbakan R. T. Erdoğan’ın “Dindar nesil yetiştireceğiz” söylemi, vatandaşların