Background Image
Previous Page  238 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 238 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Harun YILMAZ

237

kuralları yasama organınca belirlendikten sonra verilebilir

58

. Bu görüş-

ten çıkan sonuç olarak, idarenin düzenleme yapabilmesi için, kanu-

nun, idareye bırakılan düzenleme alanının temel ilkelerini koyması,

başka bir ifadeyle, çerçevesini çizmesi gerekmektedir

59

. Anayasa uya-

rınca, yasama organı ilkel ve asli düzenleme yetkisine sahip olmasına

rağmen, yasama organı bu yetkisini devretme yetkisine ya da bu yet-

kinin devri sonucu doğuracak yasa yapma yetkisine sahip değildir.

Anayasa Mahkemesi bir başka kararında, yasama organının dü-

zenleme yetkisini açıklarken güzel bir benzetme yapma yoluna gide-

rek şu yönde hüküm tesis etmiştir:

“…Kuşkusuz ki Yasama Organının

geniş bir düzenleme alanı vardır. Ancak bu alan ne kadar geniş olursa olsun

Anayasa’ya dayanmak zorundadır. Çünkü bir ‘Hukuk Devleti’ndeki düzen-

lemeler muhteşem bir ağaca benzer. Anayasa bu ağacın kökünü(temelini),

kanunlar gövdesini, tüzük ve yönetmelikler kollarını, tebliğ ve genelgeler

dallarını, çeşitli açıklamalar ise yapraklarını oluşturur. Bir ağacın kaynağını

kökünden almayan bir ‘uzvunun’ hayatta kalması mümkün olmadığı gibi,

bir ‘Hukuk Devleti’nde kaynağını Anayasa’dan almayan bir düzenlemenin

hukuk aleminde varlığını sürdürmesi düşünülemez

60

.’’

Genel kabul gören görüş uyarınca, idareye sınırları belirsiz bir tak-

dir yetkisi tanınması, yasama yetkisinin devredilmezliği ilkesine ay-

kırıdır. Mahkeme bu teze ilişkin verdiği bir kararında şu hükme var-

mıştır:

İ

lkel bir yetki olan yasama yetkisine sahip yasa koyucu, belli konuda

gerekli kuralları eksiksiz olarak koyacak, eğer uygun veya zorunlu görürse,

onların uygulanması yolunda sınırları iyice gösterilmiş alanlar bırakacak,

idare ancak o alanlar içindeki takdir yetkisine dayanarak, yasalara aykırı ol-

mamak üzere bir takım kurallar koyup yasanın uygulanmasını sağlayacaktır.

(…) Devlet içinde yürütmenin görevleri ise, ancak yasa kurallarını uygula-

maktır

61

.’’

58

AYM., T.29.11.2006, E.2004/102, K.2005/96,

R.G.

07.09.2006, S.26282; AYM.,

T.23.02.2006, E.2005/42, K.2006/27,

R.G.

23.03.2007, S.26471.

59

AYM., T.01.06.2005, E.2004/60, K.2005/33,

R.G.

23.03.2006, S.26117: “…657 sayılı

Yasa’nın 29. maddesinde belirlenen sınırlar içinde hangi nitelik ve nicelikteki he-

diyenin insani ilişkilerin kabul edilebilir ölçüsünü aştığını günün koşullarına göre

belirleme yetki ve görevinin Kurul’a verilmesi, kamu görevlisine getirilmiş yeni

bir yükümlülük olmadığı gibi yasama yetkisinin devri anlamına gelmez.’’

60

AYM., T.11.06.2003, E.2001/346, K.2003/63,

R.G.

08.11.2003, S.25283 (Altı tarafı-

mızdan çizilmiştir.)

61

AYM., T.23,24,25.10.1969, E.1967/41, K.1969/57,

R.G.

12.03.1971, S.13776.