Background Image
Previous Page  119 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 533 Next Page
Page Background

Yargılamada Objektiflik ve Tarafsızlık

118

Hukuk ajanları/hâkimler ne derece objektif ve tarafsız davran-

maktadırlar? Sorunu yanıtlarken bu kavramların ne anlama geldiği ilk

önce belirlenme- lidir. Hiç kuşkusuz, genelde kavramlar, standartlar

ve ideallerin ve özelde ithal olanlarının ülkenin sosya-kültürel bağla-

mında maruz kaldığı değişim sosyolojik bir bulgudur. Bunlar bilimsel

hipotezler gibidirler; birer eylem planıdırlar. Sorunun/davanın ilgili

yanlarını kontrol ederek iyinin oluşmasını sağlayıp sağlanmadığı ise

kanıtlanmaya tabidir. Gereksinme- ler, istemler ve yoksunluklardan

doğan ihtilaflı bir durum, bu gereksin- meleri, istemleri ve yoksun-

lukları gidermeye tasarlanmış eylemlere yol gösterici hedefler ve stan-

dartlar karşısında belli hedeflerden herhangi birinin mevcut durum

için yeterliliği ilke olarak bilimsel objektiflikle sağlanabilir. Yalnız

duygulara dayanan/ etkilenen bilgi objektif olmaz. Aynı durum yar-

gılama süreci için de geçerlidir ve tarafsızlık, objektif olmanın gereği

olarak belirmektedir.

11

Objektiflik türlerine bakıldığında her tür, eşleş-

diği öznellik türünün karşıtı olmaktadır.

Objektiflik Kategorisi

Objektiflik Türleri

1.Ontolojik

Akıldan bağımsız, Belirli doğruluk, Standart uygulama

2.Epistemik

Kişiler arası anlaşırlık, Tarafsızlık/yansızlık

3 Semantik

Hakikat paylaşımı

Epistemik objektiflik türü olan tarafsızlık, menfaat ötesi, açık fikir-

li, mesafeli veya gayri şahsi niteliklerden oluşmakta; önyargı ve taraf-

girlik karşıtı olmaktadır. Hukuki bağlamlarda objektifliğin bu boyutu

kanunla- rın yapımı ve uygulaması evrelerinde geçerlidir. Objektifli-

ğin diğer türlerinde olduğu gibi “ya hep veya hiç olmak” yerine nice-

liksel bir nesnedir ve değişen derecede gerçekleşmektedir.

En yalın haliyle tarafsızlık, şu sorular etrafında şekillenmektedir:

Hâkim- ler kendilerini iktidarın mı, yoksa hukukun mu sadık birer

1

Usuli objektiflik Kant’tan gelmektedir. Bkz. M.H. Kramer. Objectivity and the

Rule of Law, Cambridge University Press, 2007. Bkz. Bangolore Yargı Etiği İlke-

leri; J. Rawls, Theory of Justice, s.137: objektiflik adına adalet ilkelerine varmak

üzere aktörleri farazi bir şekilde cahillik peçesi (veil of ignorance)arkasına konul-

maktadır. Her aktörün farazi konumda toplumdaki yeri, sınıfı veya sosyal statü-

sü, psikolojik eğilimleri, zekası ve gücü, toplumun ekonomik ve siyasi durumu,

toplumun kültürel seviyesi ve ait olduğu nesil hakkında bir bilgisi yoktur.