Background Image
Previous Page  120 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 120 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Mustafa T. YÜCEL

119

hizmetkarı olarak görmektedirler? İktidara itaat eden bürokratlar ola-

rak mı, yoksa eleştirel bir zihin ile adalet aktörleri olarak mı düşünüp

görevlerini yerine getirmektedirler? Duyguların hukuku ve yargıyı

etkilemesi göz önüne alınarak çeşitli medya öğeleriyle beslenen kamu-

oyunun yargıyı baskı- laması eğilimi ne ölçüdedir? Genelde hukukun

özelde yargı mekanizma- sının bunları sınırlama kapasitesi var mıdır?

Bunlar, kuşkusuz, hâkimler- deki zihniyet kalıpları saptanarak yanıt-

lanacak sorulardır. Kararı verecek aktörler önyargısız ve objektif ola-

bilme koşullarına sahip olabilmelidir. Bu bağlamda “erişebilirlilik”,“

bağımsızlık”,“tarafsızlık”,“hesap verilirlik/ saydamlık” ve “etkililik”

önemli odaklar/ölçütler olmaktadır.

“Hâkim, hukuk esasları ve vicdanı yerine idare adamlarının veya

davada ilgisi olanlardan birisinin etkisi altında kalarak karar verir-

se, verdiği karar, özünde adaletle ilgisi bulunmayan bir belge, daha

açıkçası bir zulüm belgesinden ibaret kalır. Bu durum haksızlığa uğ-

rayanın olduğu kadar bütün toplumun gönül rahatlığını bozar. Zira

yurttaş haklı olarak aynı felaketin bir günkendi başına da geleceğini

düşünür.”(Recai Seçkin,

1960 Adli yıl açış konuşması).

Bağımsızlık(

independence

),

22

yargının dışardan(yürütme erki/özel

kişiler- den) veya içerden (ceplerinde dosya numarası taşıyan bazı

hâkimlerden) gelebilecek her tür etkiden bağımsız olarak, 1) Hâkimin

kanun, hukuk ve kendi vicdanına göre karar vermesi; ve 2) Hukukun

üstünlüğünü sağla- mak amacıyla davranmasıdır. Bağımsızlık ve ta-

rafsızlık ilişkisinde, ekseriya, biri ötekine bağlı bulunmaktadır.

Hesap verilebilirlik, açıklık ve saydamlık için de, 1) Kararlar ge-

rekçeli olmalı ve ilke olarak temyize tabi olmalı, ve 2) Etik kurallara

göre faaliyet gösterilmelidir (

Bangalor Yargı Etiği İlkeleri/ Savcılar için

Budapeşte İlkeleri)

).

33

Bu noktada bağımsızlık ve tarafsızlık açısından iki

2

Bkz. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi Hâkimlerin Bağımsızlığı, Etkinliği ve Rolü

Hakkında Rec (94) 12 sayılı Tavsiye Kararı; Office of Democracy and Governance

Guidance for promoting judicial independence and impartality,revised edition, Ja-

nuary 2002, Washington,D.C. Bkz.S. Selçuk. Bağımsız Yargı-Özgür Düşünce İmge

Kitabevi, Mart 2007. Ayrıca bkz. R. Nozick. “Tarafsız olamayan devlet” Anarşi,

Devlet ve Ütopya(

Çev.A

.Oktay) İst. Bilgi Üniv. Yayını, Aralık 2000,ss.344-46.

3

Her iki ilke de Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nca benimsenmiştir. Bu ilkeler

aksine davranışın ortaya çıkaracağı sonuçların 5237 sayılı TCK’nun 257. madde-

sinde açıklanan suç öğelerini içermesi durumunda da yetki ve görev ihmalinden

veya kötüye kullanılmasından söz edilmesinin açık olduğu içtihat edilmiştir. Bkz.

CGK. 20/11/2007, 5-83/244: Adalet Bakanlığı Etik Komisyonu- 5176 Sayılı Kamu