

Yargılamada Objektiflik ve Tarafsızlık
120
niteliğe de dikkat çekilmelidir: 1) Etik sorumluluk duyan ve duyarlılık
sergileyen,
meslek onuruna
sahip çıkan ve 2) Karar sürecinde dıştan ge-
len baskılara direnç gösteren
cesaret
sahibi hâkimlerin varlığıdır.
44
Bu
niteliklerin dağılımını sergilemek üzere aşağıda grafiğe yer verilmiştir.
Bu grafiğin sağında olanlar yüksek cesaret sahibi iken, üsttekiler mes-
leki onuru yüksek aktörlerdir. Kuşkusuz,
hesap verilebilirlilik,
mesleki
onur
için motive edici bir etmen olduğu gibi bağımsızlık ta
cesareti
art-
tırmaktadır .
Görevlileri Etik Kurulu Kurulması…Kanun. Bkz.D. Pimentel “Reframing the Inde-
pendence v. Accountability Debate: Defining Judicial Structure in Light of Judges’
Courgae and Integrity, 57 Clev.St. L. Rev. 1(2009). Hukuk eğitiminde etik dersin
bilinçlendirme görevi insanlara iyi olmayı öğretmekten daha boş bir uğraştır. Avu-
kat, asker, tüccar ve öteki meslek mensubu olarak davranmayı ancak onları yaparak
öğrenmekteyiz. Yaşam bizlere nasıl davranılacağını öğretmektedir (Yazarın notu-
dur). Ayrıca bkz. J. R. Elkins, “The Pedagogy of Ethics” (1985) 10 J. Legal Prof. 37,
51–52.; R. Granfield, Making Elite Lawyers Routledge, c.5, 1992; S.İnceoğlu. Devlet-
te Etikten Etik Devlete: Yargıda Etik,Tüsiad, Ağustos 2012; A. U. Türkbağ. “Yargı
Bağımsızlığı ve Etik Değerler Dengesi” Yargıda Etik Sempozyumu Ankara-15-16
Kasım 2012: “Etiğin sosyoloji ve psikolojiyle desteklenerek halledilmesi durumun-
da, hâkimlerimizin durumu çok daha farklı olacaktır, yargı süreci çok daha insani
ve katlanılabilir olacak; insanımızın gözünde hukuk ve her türden hukukçu, hâkim
ya da savcı, avukat saygın olacaktır. Hemen belirtilmesi gereken bir nokta da, yal-
nızca hukukçulara değil, bu, halkla karşı karşıya gelen her gruba, örneğin polise de,
hizmet içi eğitimle verilmesi gereken bir eğitimdir.” Ayrıca bkz. M. Barlas. “Çifte
standartlar ışığında yargının bağımsızlığı” Sabah(18/01/2006) s.5.
4
Gözetleyici mahkemeleri kim gözetleyecek? Kime hesap verir konumundadırlar?
Soru yanıtları için bkz. J.Kleining. Ethics and Criminal Justice, Cambridge, 2008,
s.208 vd.