Background Image
Previous Page  296 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 296 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Hayrettin YILDIZ

295

tamamı hakkında karar vermediğini ya da yetkisini aştığını, tahkim

yargılanmasının, usul açısından tarafların anlaşmalarına veya bu yön-

de bir anlaşma bulunmaması halinde, bu Kanun hükümlerine uygun

olarak yürütülmediğini ve bu durumun kararın esasına etkili olduğu-

nu, tarafların eşitliği ilkesinin gözetilmediğini ispat ederse karar iptal

edilebilir (MTK md 15). Aynı şekilde, eğer yetkili mahkeme, hakem

veya hakem kurulu kararına konu uyuşmazlığın Türk hukukuna göre

tahkime elverişli olmadığı veya kararın kamu düzenine aykırı olduğu

sonucuna varırsa, hakem kararı iptal edilebilir. Dolayısıyla mahkeme-

nin amacı, tarafların arasındaki uyuşmazlığı çözmek değil, Tahkim

anlaşmasına uyulup uyulmadığı veya tahkim anlaşması ve yargılama-

sının hukuka uygun olarak gerçekleşip gerçekleşmediği ile sınırlıdır.

İptal kararının temyiz mahkemesine götürülmesi durumunda, temyiz

mahkemesi yine aynı şekilde verilen kararın hukuka uygunluğu ve

yukarıda belirtilen hususlarla sınırlı bir şekilde inceleme yapacaktır.

SONUÇ

Yapılan değişiklikler sonrası yabancı ve yerli yatırımcıların söz-

leşmeden kaynaklanan anlaşmazlıkların çözüme kavuşturulması ko-

nusundaki kaygıları giderilmiş, tahkim uygulaması sayesinde imtiyaz

almak ve dolayısıyla yatırım yapmak için daha istekli olmaları sağ-

lanmıştır. Ancak, Türk mevzuatında yapılan yasal düzenlemeler ile

Türkiye tahkim müessesi bakımından Avrupa ülkeleri ile aynı düze-

ye gelmiş olsa da, mevzuat alanında elden edilen başarı uygulamaya

yansıtılamamış ve Türkiye bazı Avrupa ülkeleri gibi tahkim cenneti

sayılan ülkeler arasında girememiştir

48

.

Bununla beraber, tahkim kurumunu idare hukukunun içine nü-

fuz etmesiyle beraber, söz konusu kurumun bu dalın temel öğelerini

oluşturan hukuki istikrar, hukuki güvenlik, kamu hizmeti, kamu ya-

rarı gibi kavramları da etkileyeceği kuşkusuzdur. Dolayısıyla, kamu

hizmeti ve belirtilen diğer kavramların, tahkim kurumu ile bir arada

yaşamasını kolaylaştıracak, 4501 sayılı kanundan öteye geçen yasal

düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu ileri sürülmektedir

49

. Nitekim bu

48

Ekşi Nuray, Yargıtay Kararları Işığında Icc Hakem Kararlarının Türkiye’de Tanın-

ması ve Tenfizi, Ankara Barosu Dergisi, Yıl:67, Sayı: 1, Kış 2009, s. 54

49

Özay İl Han, Günışığında Yönetim, op.cit, s. 399