

TBB Dergisi 2014 (111)
Hayrettin YILDIZ
295
tamamı hakkında karar vermediğini ya da yetkisini aştığını, tahkim
yargılanmasının, usul açısından tarafların anlaşmalarına veya bu yön-
de bir anlaşma bulunmaması halinde, bu Kanun hükümlerine uygun
olarak yürütülmediğini ve bu durumun kararın esasına etkili olduğu-
nu, tarafların eşitliği ilkesinin gözetilmediğini ispat ederse karar iptal
edilebilir (MTK md 15). Aynı şekilde, eğer yetkili mahkeme, hakem
veya hakem kurulu kararına konu uyuşmazlığın Türk hukukuna göre
tahkime elverişli olmadığı veya kararın kamu düzenine aykırı olduğu
sonucuna varırsa, hakem kararı iptal edilebilir. Dolayısıyla mahkeme-
nin amacı, tarafların arasındaki uyuşmazlığı çözmek değil, Tahkim
anlaşmasına uyulup uyulmadığı veya tahkim anlaşması ve yargılama-
sının hukuka uygun olarak gerçekleşip gerçekleşmediği ile sınırlıdır.
İptal kararının temyiz mahkemesine götürülmesi durumunda, temyiz
mahkemesi yine aynı şekilde verilen kararın hukuka uygunluğu ve
yukarıda belirtilen hususlarla sınırlı bir şekilde inceleme yapacaktır.
SONUÇ
Yapılan değişiklikler sonrası yabancı ve yerli yatırımcıların söz-
leşmeden kaynaklanan anlaşmazlıkların çözüme kavuşturulması ko-
nusundaki kaygıları giderilmiş, tahkim uygulaması sayesinde imtiyaz
almak ve dolayısıyla yatırım yapmak için daha istekli olmaları sağ-
lanmıştır. Ancak, Türk mevzuatında yapılan yasal düzenlemeler ile
Türkiye tahkim müessesi bakımından Avrupa ülkeleri ile aynı düze-
ye gelmiş olsa da, mevzuat alanında elden edilen başarı uygulamaya
yansıtılamamış ve Türkiye bazı Avrupa ülkeleri gibi tahkim cenneti
sayılan ülkeler arasında girememiştir
48
.
Bununla beraber, tahkim kurumunu idare hukukunun içine nü-
fuz etmesiyle beraber, söz konusu kurumun bu dalın temel öğelerini
oluşturan hukuki istikrar, hukuki güvenlik, kamu hizmeti, kamu ya-
rarı gibi kavramları da etkileyeceği kuşkusuzdur. Dolayısıyla, kamu
hizmeti ve belirtilen diğer kavramların, tahkim kurumu ile bir arada
yaşamasını kolaylaştıracak, 4501 sayılı kanundan öteye geçen yasal
düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu ileri sürülmektedir
49
. Nitekim bu
48
Ekşi Nuray, Yargıtay Kararları Işığında Icc Hakem Kararlarının Türkiye’de Tanın-
ması ve Tenfizi, Ankara Barosu Dergisi, Yıl:67, Sayı: 1, Kış 2009, s. 54
49
Özay İl Han, Günışığında Yönetim, op.cit, s. 399