

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi
306
kabul edilen hükümet tasarıları için değil, hükümet katılmadığı halde
milletvekilleri ya da senatörler tarafından verilen önergelerin kabulü
ile ortaya çıkan hükümler bakımından da bu rolü üstlenmektedir.
22
Önce, Anayasa Konseyinde raportör üye başkanlığında bir toplantı
yapılır. Bu toplantının incelenen hükümlerin kabul edilmesinde meclis
çalışmalarının incelenmesi ile anlaşılması mümkün olmayan nedenler
varsa bu konuda bilgi edinilmesi ve savunma için ilk cevap olanağının
kullanılması gibi iki temel amacı vardır.
23
Ardından, Hükümet Genel
Sekreterliği,
yazılı cevap
niteliğinde bir metin hazırlar. Hazırlanan ce-
vap iki temel belgeden oluşur. Birinci belge başvuru dilekçesine cevap
formatında hazırlanır. Diğeri ise, başvuru dilekçesinde yer almayıp
raportör tarafından dile getirilen hususlara cevap veren bir bilgi notu
(fiche technique)
niteliğindedir. Bu belgelerden ilki başvuruculara iletil-
diği halde, ikincisi yeni tartışmalara yol açmamak için başvuruculara
iletilmez. Dolayısıyla, başvurucular da sadece ilk belgeye cevap yaza-
bilirler. Son olarak, Hükümet Genel Sekreterliği, bu cevapta belirtilen
hususlar hakkında kısa bir not yazabilir.
24
Başvurucular ve
karşı-taraf
adına hükümet arasında geçen bu süre-
cin dışında, her türlü kişi yazılı görüşünü Anayasa Konseyine iletebil-
22
Jan, 2001, s.155.
23
Schrameck, 1995, s.85. Bu toplantının daha verimli geçmesini sağlamak adına Hü-
kümet Genel Sekreterliği ile Anayasa Konseyi Genel Sekreterliği arasında ciddi
bir telefon trafiği yaşanmaktadır. Öncesinde Hükümet Genel Sekreterliğinde ce-
vap metni hazırlanması için toplantı yapılır. Kaç toplantı yapılacağı, bu toplan-
tılara kimin katılacağı ve konusu Hükümet Genel Sekreterliğinin takdirindedir.
Genellikle Genel Sekreter, Teknik Danışman, Anayasal İşlerden Sorumlu Müdür
ve dava konusu kanun ile ilgili Bakanlık temsilcileri yer alır. Anayasa Konseyine
temsilen kimin gideceğine ve yazılı görüşün hangi kısmının kim tarafından yazı-
lacağına karar verilir.
24
Drago, 2006, ss.377-379. DC 86-207 sayılı ve 25-26 Haziran 1986 tarihli karardan
beri, Hükümet Genel Sekreterliğince hazırlanan görüş cevap hakkı için başvuru-
culara iletiliyor. 1976’da başvuruda bulunan Millet Meclisi Başkanı, cevap vermek
için Senato Başkanı ve Hükümet tarafından verilecek görüşleri talep etmiş ancak
bu talep kabul edilmemişti. Santolini, 2010, s.267, dipnot 694. 1993 yılından beri
de, Anayasa Konseyi kararlarında, hükümet görüşüne başvurucular tarafından
verilen cevabın da dikkate alındığı açıkça belirtiliyor. İlk karar DC 92-216, 20 Ocak
1993. Anayasa Konseyi, 1996’dan beri başvurucular adına olmak kaydıyla tek im-
zalı olarak da bir cevap metni verilmesini kabul ediyor. Massieu, 2004, dipnot
99. Bu tarz dilekçeler gerekli koşulları sağlamadığı gerekçesiyle reddedilse bile
internet sitesinden yayınlandığı gibi Anayasa Konseyi üyelerince de dikkate alı-
nabiliyor.