Background Image
Previous Page  307 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 307 / 533 Next Page
Page Background

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi

306

kabul edilen hükümet tasarıları için değil, hükümet katılmadığı halde

milletvekilleri ya da senatörler tarafından verilen önergelerin kabulü

ile ortaya çıkan hükümler bakımından da bu rolü üstlenmektedir.

22

Önce, Anayasa Konseyinde raportör üye başkanlığında bir toplantı

yapılır. Bu toplantının incelenen hükümlerin kabul edilmesinde meclis

çalışmalarının incelenmesi ile anlaşılması mümkün olmayan nedenler

varsa bu konuda bilgi edinilmesi ve savunma için ilk cevap olanağının

kullanılması gibi iki temel amacı vardır.

23

Ardından, Hükümet Genel

Sekreterliği,

yazılı cevap

niteliğinde bir metin hazırlar. Hazırlanan ce-

vap iki temel belgeden oluşur. Birinci belge başvuru dilekçesine cevap

formatında hazırlanır. Diğeri ise, başvuru dilekçesinde yer almayıp

raportör tarafından dile getirilen hususlara cevap veren bir bilgi notu

(fiche technique)

niteliğindedir. Bu belgelerden ilki başvuruculara iletil-

diği halde, ikincisi yeni tartışmalara yol açmamak için başvuruculara

iletilmez. Dolayısıyla, başvurucular da sadece ilk belgeye cevap yaza-

bilirler. Son olarak, Hükümet Genel Sekreterliği, bu cevapta belirtilen

hususlar hakkında kısa bir not yazabilir.

24

Başvurucular ve

karşı-taraf

adına hükümet arasında geçen bu süre-

cin dışında, her türlü kişi yazılı görüşünü Anayasa Konseyine iletebil-

22

Jan, 2001, s.155.

23

Schrameck, 1995, s.85. Bu toplantının daha verimli geçmesini sağlamak adına Hü-

kümet Genel Sekreterliği ile Anayasa Konseyi Genel Sekreterliği arasında ciddi

bir telefon trafiği yaşanmaktadır. Öncesinde Hükümet Genel Sekreterliğinde ce-

vap metni hazırlanması için toplantı yapılır. Kaç toplantı yapılacağı, bu toplan-

tılara kimin katılacağı ve konusu Hükümet Genel Sekreterliğinin takdirindedir.

Genellikle Genel Sekreter, Teknik Danışman, Anayasal İşlerden Sorumlu Müdür

ve dava konusu kanun ile ilgili Bakanlık temsilcileri yer alır. Anayasa Konseyine

temsilen kimin gideceğine ve yazılı görüşün hangi kısmının kim tarafından yazı-

lacağına karar verilir.

24

Drago, 2006, ss.377-379. DC 86-207 sayılı ve 25-26 Haziran 1986 tarihli karardan

beri, Hükümet Genel Sekreterliğince hazırlanan görüş cevap hakkı için başvuru-

culara iletiliyor. 1976’da başvuruda bulunan Millet Meclisi Başkanı, cevap vermek

için Senato Başkanı ve Hükümet tarafından verilecek görüşleri talep etmiş ancak

bu talep kabul edilmemişti. Santolini, 2010, s.267, dipnot 694. 1993 yılından beri

de, Anayasa Konseyi kararlarında, hükümet görüşüne başvurucular tarafından

verilen cevabın da dikkate alındığı açıkça belirtiliyor. İlk karar DC 92-216, 20 Ocak

1993. Anayasa Konseyi, 1996’dan beri başvurucular adına olmak kaydıyla tek im-

zalı olarak da bir cevap metni verilmesini kabul ediyor. Massieu, 2004, dipnot

99. Bu tarz dilekçeler gerekli koşulları sağlamadığı gerekçesiyle reddedilse bile

internet sitesinden yayınlandığı gibi Anayasa Konseyi üyelerince de dikkate alı-

nabiliyor.