Background Image
Previous Page  308 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 308 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Özen ÜLGEN

307

mektedir. Bu görüşler iptal davası konusunun lehinde ya da aleyhinde

olabileceği gibi, sadece konu hakkında Konseyi aydınlatma amacıyla

da hazırlanabilir. Bunlar arasında öğretinin seçkin isimlerinin, mes-

lek örgütleri, sendikalar ve diğer baskı gruplarının görüşleri de yer

almaktadır. 2003 yılında incelenen bir dosyada, muhalefette olan Sos-

yalist Parti’nin Senato Grup Başkanı da bu yolu kullanarak görüşlerini

Anayasa Konseyine iletmiştir.

25

Bu çok çeşitli kişi ve gruplardan gelen

yazılı görüşler Konsey üyelerine ulaştırılmakla birlikte müzakereye

açılmaz. Bununla birlikte, üyeler resen dikkate aldıkları hususlar bakı-

mından bunlardan faydalanabilir. Başvurucular ve hükümet bu yazılı

görüşlere ulaşamamaktadır.

26

Bu süreçte, hükümet kanadının Anayasa Konseyi önünde sözlü

olarak da açıklamalarda bulunabildiği, başvurucuların ise bu olanak-

tan yoksun olduğu görülmektedir. İlk olarak 2004 yılında, bu yöndeki

talepler kabul edilerek içlerinde sosyalist parti millet meclisi ve sena-

to grup başkanlarının da yer aldığı 5 kişi raportör tarafından dinlen-

miştir.

27

Bir diğer eksiklik, başvurucuların hükümetin yazılı cevabına

ulaştığı halde bilgi notlarına ulaşamamasıdır. Aynı şekilde, resen dik-

kate alınan hususlar konusunda iki tarafın da görüşüne başvurulma-

maktadır. İdari yargıda tarafların bilgisine sunulmamış hiçbir veriye

dayanarak karar verilemezken, anayasa yargıcı bireylerden gelen ya-

zılı görüşlere dayanarak da karar verebilmektedir.

28

Sözlü açıklama

sürecinin mahkeme heyeti önünde değil, sadece raportör üye önün-

de gerçekleşmesi durumu da eklendiğinde, öğretide bu uygulamanın

çelişme ilkesi uyarlaması olarak değil, ciddi bir bilgi/görüş alışverişi

olarak nitelendirilmesi gerektiği de savunulmaktadır.

29

2008 Anayasa değişikliğine dayanarak 2010 yılında başlayan itiraz

yolu benzeri usul

(question prioritaire de constitutionnalité)

bakımından

Anayasa Konseyi kendi kabul ettiği içtüzükle çelişme ilkesini açıkça

düzenlemeyi tercih etmiştir. Buna göre, ilk aşamada, başvuruya yol

açan davanın tarafları ile cumhurbaşkanı, başbakan ve meclis başkan-

25

DC 2003-478, 30 Temmuz 2003. Massieu, 2004, dipnot 105.

26

Schrameck, 1996, s.87.

27

Massieu, 2004, s.363.

28

Spitz, 2004, s.133; Vedel, 1996, s.549.

29

Drago, 2006, s.375; Spitz, 2004, s.137.