

TBB Dergisi 2014 (111)
Özen ÜLGEN
307
mektedir. Bu görüşler iptal davası konusunun lehinde ya da aleyhinde
olabileceği gibi, sadece konu hakkında Konseyi aydınlatma amacıyla
da hazırlanabilir. Bunlar arasında öğretinin seçkin isimlerinin, mes-
lek örgütleri, sendikalar ve diğer baskı gruplarının görüşleri de yer
almaktadır. 2003 yılında incelenen bir dosyada, muhalefette olan Sos-
yalist Parti’nin Senato Grup Başkanı da bu yolu kullanarak görüşlerini
Anayasa Konseyine iletmiştir.
25
Bu çok çeşitli kişi ve gruplardan gelen
yazılı görüşler Konsey üyelerine ulaştırılmakla birlikte müzakereye
açılmaz. Bununla birlikte, üyeler resen dikkate aldıkları hususlar bakı-
mından bunlardan faydalanabilir. Başvurucular ve hükümet bu yazılı
görüşlere ulaşamamaktadır.
26
Bu süreçte, hükümet kanadının Anayasa Konseyi önünde sözlü
olarak da açıklamalarda bulunabildiği, başvurucuların ise bu olanak-
tan yoksun olduğu görülmektedir. İlk olarak 2004 yılında, bu yöndeki
talepler kabul edilerek içlerinde sosyalist parti millet meclisi ve sena-
to grup başkanlarının da yer aldığı 5 kişi raportör tarafından dinlen-
miştir.
27
Bir diğer eksiklik, başvurucuların hükümetin yazılı cevabına
ulaştığı halde bilgi notlarına ulaşamamasıdır. Aynı şekilde, resen dik-
kate alınan hususlar konusunda iki tarafın da görüşüne başvurulma-
maktadır. İdari yargıda tarafların bilgisine sunulmamış hiçbir veriye
dayanarak karar verilemezken, anayasa yargıcı bireylerden gelen ya-
zılı görüşlere dayanarak da karar verebilmektedir.
28
Sözlü açıklama
sürecinin mahkeme heyeti önünde değil, sadece raportör üye önün-
de gerçekleşmesi durumu da eklendiğinde, öğretide bu uygulamanın
çelişme ilkesi uyarlaması olarak değil, ciddi bir bilgi/görüş alışverişi
olarak nitelendirilmesi gerektiği de savunulmaktadır.
29
2008 Anayasa değişikliğine dayanarak 2010 yılında başlayan itiraz
yolu benzeri usul
(question prioritaire de constitutionnalité)
bakımından
Anayasa Konseyi kendi kabul ettiği içtüzükle çelişme ilkesini açıkça
düzenlemeyi tercih etmiştir. Buna göre, ilk aşamada, başvuruya yol
açan davanın tarafları ile cumhurbaşkanı, başbakan ve meclis başkan-
25
DC 2003-478, 30 Temmuz 2003. Massieu, 2004, dipnot 105.
26
Schrameck, 1996, s.87.
27
Massieu, 2004, s.363.
28
Spitz, 2004, s.133; Vedel, 1996, s.549.
29
Drago, 2006, s.375; Spitz, 2004, s.137.