

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi
310
İtalya’da da, İspanya’ya benzer bir durum söz konusudur. İtiraz
yoluna başvuran mahkeme Başbakanlık, Meclis Başkanı ve baktığı
davanın taraflarına bildirimde bulunur. (m.23/son) Başvuru Resmi
Gazetede (
Gazzetta Ufficiale
) yayınlanır ve bu tarihten itibaren taraf-
lar dosyayı inceleyebilir. İtiraz yoluna başvuran mahkeme önündeki
taraflar da Anayasa Mahkemesi önünde taraf olabilir.(m.25) Tarafla-
rın oluşmaması incelemenin devam etmesine engel değildir. (m.26/2)
Hükümet adına Başbakanlık cevap verme rolünü üstlenir. Anayasa
Mahkemesi önünde Başbakanlık Devletin Avukatı
(Avvocato generale
dello stato)
tarafından temsil edilir. Bu kişi büyük oranda itiraz konusu
normun lehinde görüş bildirse de, bazı durumlarda normun Anayasa-
ya aykırı olduğunu kabul eder ya da bu konuda bir görüş belirtmeye-
rek çekimser kalır. İtalya’da duruşma yapılması zorunlu olmamakla
birlikte, yapıldığı takdirde raportör-üye raporunu sunduktan sonra
taraf avukatları söz alır. Avukatlar sözlerini tamamladıktan sonra son
konuşma hakkı hükümet adına Devletin Avukatına verilir.
35
Taraflar-
ca sunulan tüm belge ve bilgiler diğer tarafların bilgisine açıktır, bir
kopyası alınarak inceleme yapılabilir.
36
İtalyan Anayasa Mahkemesi, 1991’e kadar 3.kişilerin müdahale
taleplerine olumsuz yanıt vermiştir. Bu tarihte verdiği bir kararla süb-
jektif hakkı etkilenen 3.kişilere de kapısını açmıştır. Ancak, kimlerin
bu kapsamda kabul edileceği konusunda net ve açık ölçütler bulun-
mamaktadır, takdir büyük oranda Anayasa Mahkemesindedir.
37
Uy-
gulamada meslek örgütleri ve dernekler tarafından yapılan başvuru-
lar kişisel başvurulara göre daha çok kabul görmektedir. Ancak bu
durum bütün dernek ve meslek örgütleri için geçerli değildir. Özellik-
le sendikalar tarafından yapılan taleplerin belirgin bir biçimde redde-
dildiği tespit edilmiştir. İstatistiksel olarak 3.kişilerin müdahalesinin
kabul edildiği başvuru sayısının yılda on tanenin altında olduğu be-
lirtilmektedir.
38
35
(çev.Clare Tame) The İtalian Constitutional Court, 2012, ss.42-44.
36
Schmitt, s.734.
37
Ricci, 1996, s.72. Anayasa Mahkemesi, bu talepleri Anayasanın 24.maddesine da-
yanarak kabul etmiştir.
38
Santolini, 2010, s.311.