Background Image
Previous Page  311 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 311 / 533 Next Page
Page Background

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi

310

İtalya’da da, İspanya’ya benzer bir durum söz konusudur. İtiraz

yoluna başvuran mahkeme Başbakanlık, Meclis Başkanı ve baktığı

davanın taraflarına bildirimde bulunur. (m.23/son) Başvuru Resmi

Gazetede (

Gazzetta Ufficiale

) yayınlanır ve bu tarihten itibaren taraf-

lar dosyayı inceleyebilir. İtiraz yoluna başvuran mahkeme önündeki

taraflar da Anayasa Mahkemesi önünde taraf olabilir.(m.25) Tarafla-

rın oluşmaması incelemenin devam etmesine engel değildir. (m.26/2)

Hükümet adına Başbakanlık cevap verme rolünü üstlenir. Anayasa

Mahkemesi önünde Başbakanlık Devletin Avukatı

(Avvocato generale

dello stato)

tarafından temsil edilir. Bu kişi büyük oranda itiraz konusu

normun lehinde görüş bildirse de, bazı durumlarda normun Anayasa-

ya aykırı olduğunu kabul eder ya da bu konuda bir görüş belirtmeye-

rek çekimser kalır. İtalya’da duruşma yapılması zorunlu olmamakla

birlikte, yapıldığı takdirde raportör-üye raporunu sunduktan sonra

taraf avukatları söz alır. Avukatlar sözlerini tamamladıktan sonra son

konuşma hakkı hükümet adına Devletin Avukatına verilir.

35

Taraflar-

ca sunulan tüm belge ve bilgiler diğer tarafların bilgisine açıktır, bir

kopyası alınarak inceleme yapılabilir.

36

İtalyan Anayasa Mahkemesi, 1991’e kadar 3.kişilerin müdahale

taleplerine olumsuz yanıt vermiştir. Bu tarihte verdiği bir kararla süb-

jektif hakkı etkilenen 3.kişilere de kapısını açmıştır. Ancak, kimlerin

bu kapsamda kabul edileceği konusunda net ve açık ölçütler bulun-

mamaktadır, takdir büyük oranda Anayasa Mahkemesindedir.

37

Uy-

gulamada meslek örgütleri ve dernekler tarafından yapılan başvuru-

lar kişisel başvurulara göre daha çok kabul görmektedir. Ancak bu

durum bütün dernek ve meslek örgütleri için geçerli değildir. Özellik-

le sendikalar tarafından yapılan taleplerin belirgin bir biçimde redde-

dildiği tespit edilmiştir. İstatistiksel olarak 3.kişilerin müdahalesinin

kabul edildiği başvuru sayısının yılda on tanenin altında olduğu be-

lirtilmektedir.

38

35

(çev.Clare Tame) The İtalian Constitutional Court, 2012, ss.42-44.

36

Schmitt, s.734.

37

Ricci, 1996, s.72. Anayasa Mahkemesi, bu talepleri Anayasanın 24.maddesine da-

yanarak kabul etmiştir.

38

Santolini, 2010, s.311.