Background Image
Previous Page  314 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 314 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Özen ÜLGEN

313

nün yadsınamayacağını vurgulamıştır. Bu nedenle de, yazılı açıklama

gönderme yetkisinin, istedikleri takdirde, iptal davası açma yetkisine

sahip siyasi parti ve siyasi parti gruplarınca kullanılması yönünde bir

düzenleme yapılmıştır.

43

Buna göre, siyasi partiler ve meclis grupları

sadece dava konusu normun Anayasaya aykırı olmadığı yönünde gö-

rüş bildirebileceklerdir.(m.30)

1982 Anayasası döneminde kabul edilen 2949 sayılı Kanunun

Teb-

ligat

başlıklı 31.maddesi de aynı yönde bir düzenleme getirmektedir.

1982 Anayasasının iptal davası açma yetkisini sınırlamasına paralel

olarak, yazılı açıklama gönderme yetkisi de daralmış ve sadece iktidar

ve ana muhalefet partisi meclis gruplarına bu yetki tanınmıştır. İkti-

dar partisi meclis grubuna tanınan iptal davası açma yetkisinin belki

de en işlevsel sonucu, yazılı açıklama yoluyla iktidar partisine Anaya-

saya aykırılığı ileri sürülen normun Anayasaya uygun olduğunu ileri

sürme olanağı tanımasıdır. Şüphesiz, bu yetki ihtiyari bir yetkidir ve

kullanılmaması durumunda da Anayasa Mahkemesi incelemesini sür-

dürüp kararını verebilir. Nitekim Anayasa Mahkemesi kararlarında

yazılı açıklama yapıldığı belirtilen karar sayısı bir hayli azdır.

44

Yazılı açıklama verme yetkisi, iktidar partisi meclis grubu tarafın-

dan kullanıldığında bir tür cevap hakkı gibi düşünülebilirse de, öğreti-

de yazılı açıklama verenlerin hasım fonksiyonunu ifa etme durumunda

olmadığı özellikle ifade edilmiştir.

45

Elbette hasım konumunda olma-

makla birlikte, iktidar partisi meclis grubuna başvuru dilekçesinde

ileri sürülen görüşler aleyhinde görüş bildirme ve böylelikle yargıcın

muhakemesini zenginleştirme hakkı tanınması son derece önemlidir.

46

Anayasa Mahkemesi de, bir kararında, iktidar partisi meclis grubu

tarafından verilen yazılı açıklamayı

cevap

olarak nitelendirmiştir.

47

43

Millet Meclisi Tutanakları Sıra Sayısı 54, ss.39-40.

44

E.1968/15, K.1968/13; E.1970/25, K.1970/32; E.1987/23, K.1987/27; E.1987/16,

K.1988/8; E.1987/22, K.1988/19; E.1988/5, K.1988/55; E.1988/32, K.1989/10;

E.1988/37, K.1989/36; E.1990/31, K.1990/24; E.1990/5, K.1990/28; E.1990/25,

K.1991/1; E.1990/36, K.1991/8; E.1994/43, K.1994/42-2.

45

Duran, 1962, s.451.

46

Aynı yönde Balta, 1970, s.109. Bu yetkinin işlemin mimarına (TBMM) tanınma-

sı yönünde Sunar, 1978, ss.35-36; Başbakanlık’a tanınması yönünde Gözler,2000,

s.948.

47

E.1990/25, K.1991/1.