

TBB Dergisi 2014 (111)
Özen ÜLGEN
313
nün yadsınamayacağını vurgulamıştır. Bu nedenle de, yazılı açıklama
gönderme yetkisinin, istedikleri takdirde, iptal davası açma yetkisine
sahip siyasi parti ve siyasi parti gruplarınca kullanılması yönünde bir
düzenleme yapılmıştır.
43
Buna göre, siyasi partiler ve meclis grupları
sadece dava konusu normun Anayasaya aykırı olmadığı yönünde gö-
rüş bildirebileceklerdir.(m.30)
1982 Anayasası döneminde kabul edilen 2949 sayılı Kanunun
Teb-
ligat
başlıklı 31.maddesi de aynı yönde bir düzenleme getirmektedir.
1982 Anayasasının iptal davası açma yetkisini sınırlamasına paralel
olarak, yazılı açıklama gönderme yetkisi de daralmış ve sadece iktidar
ve ana muhalefet partisi meclis gruplarına bu yetki tanınmıştır. İkti-
dar partisi meclis grubuna tanınan iptal davası açma yetkisinin belki
de en işlevsel sonucu, yazılı açıklama yoluyla iktidar partisine Anaya-
saya aykırılığı ileri sürülen normun Anayasaya uygun olduğunu ileri
sürme olanağı tanımasıdır. Şüphesiz, bu yetki ihtiyari bir yetkidir ve
kullanılmaması durumunda da Anayasa Mahkemesi incelemesini sür-
dürüp kararını verebilir. Nitekim Anayasa Mahkemesi kararlarında
yazılı açıklama yapıldığı belirtilen karar sayısı bir hayli azdır.
44
Yazılı açıklama verme yetkisi, iktidar partisi meclis grubu tarafın-
dan kullanıldığında bir tür cevap hakkı gibi düşünülebilirse de, öğreti-
de yazılı açıklama verenlerin hasım fonksiyonunu ifa etme durumunda
olmadığı özellikle ifade edilmiştir.
45
Elbette hasım konumunda olma-
makla birlikte, iktidar partisi meclis grubuna başvuru dilekçesinde
ileri sürülen görüşler aleyhinde görüş bildirme ve böylelikle yargıcın
muhakemesini zenginleştirme hakkı tanınması son derece önemlidir.
46
Anayasa Mahkemesi de, bir kararında, iktidar partisi meclis grubu
tarafından verilen yazılı açıklamayı
cevap
olarak nitelendirmiştir.
47
43
Millet Meclisi Tutanakları Sıra Sayısı 54, ss.39-40.
44
E.1968/15, K.1968/13; E.1970/25, K.1970/32; E.1987/23, K.1987/27; E.1987/16,
K.1988/8; E.1987/22, K.1988/19; E.1988/5, K.1988/55; E.1988/32, K.1989/10;
E.1988/37, K.1989/36; E.1990/31, K.1990/24; E.1990/5, K.1990/28; E.1990/25,
K.1991/1; E.1990/36, K.1991/8; E.1994/43, K.1994/42-2.
45
Duran, 1962, s.451.
46
Aynı yönde Balta, 1970, s.109. Bu yetkinin işlemin mimarına (TBMM) tanınma-
sı yönünde Sunar, 1978, ss.35-36; Başbakanlık’a tanınması yönünde Gözler,2000,
s.948.
47
E.1990/25, K.1991/1.