Background Image
Previous Page  315 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 533 Next Page
Page Background

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi

314

Bu görevin, hükümet ya da Başbakanlık yerine iktidar partisi mec-

lis grubunca üstlenilmesi özellikle kuvvetler ayrılığı ilkesine uygunluk

yönündeki eleştiriler bakımından yerinde bir tercih olmuştur. Diğer

siyasi parti gruplarına da aynı hakkın tanınması ise, bu partilerin geç-

miş ya da gelecek dönemlerde iktidar olma potansiyeli bakımından

kayda değer bir zenginliktir. Özellikle itiraz yolu başvurularında, bu

partilere kendi dönemlerinde kabul edilmiş işlemleri savunma olanağı

ortaya çıkmıştır. 1982 Anayasasının iptal davası açma yetkisindeki kı-

sıtlamalara paralel olarak bu olanağı sadece iktidar ve ana muhalefet

partisine tanıması ise bu özgün yöntemin de anlamsız biçimde sınır-

lanması sonucunu doğurmuştur.

1961 ve devamında 1982 Anayasası dönemlerinde, yazılı açıklama

gönderme hakkı sahipleri bakımından, kuvvetler ayrılığı veya taraf

teorileri bakımından sorun olmayacak örnek bir düzenlemeye sahip

olunduğu düşünülebilir. Ancak bu yetkinin nasıl kullanıldığı incelen-

diğinde ciddi uygulama sorunları ile karşılaşılmaktadır.

Uygulamada karşılaşılan ilk sorun, dava dilekçesi ve orada sunu-

lan Anayasaya aykırılık gerekçeleri hakkında bilgi sahibi olunmasına

ilişkindir. 1968 yılında dönemin iktidar partisi Cumhuriyet Senatosu

grup başkanlığı yazılı açıklama yapıp yapmayacağına karar vermek

için dava dilekçesinin bir örneğini talep etmiştir. Anayasa Mahkemesi,

grup başkanının ya da onun belge vereceği bir temsilcinin Anayasa

Mahkemesine gelmek suretiyle dava dilekçesini inceleyebileceğine

karar vermiştir.

48

Oyçokluğu ile alınan kararda bazı üyeler bilgi edin-

menin dava dilekçesi örneklerinin başvurucuya gönderilmesi yoluy-

la yapılması gerektiğini ileri sürmüşse de, Anayasa Mahkemesinin

daha sonraki kararlarında da aynı tutumu sürdürdüğü görülmekte-

dir.

49

1973 yılına gelindiğinde ise, Anayasa Mahkemesi, yazılı açıklama

yapmayı tasarlamanın yeterli olmadığını, dava dilekçesi örneklerinin

incelenebilmesi için ilgili parti meclis/senato grubunun yazılı açıkla-

ma yapılması yönünde bir grup kararı alması gerektiğine hükmetmiş-

48

E.1968/15, K.1968/13.

49

E.1970/1, K.1970/31; E.1970/25, K.1970/32. İkinci kararda, Adalet Partisi doğru-

dan incelemeyi Anayasa Mahkemesinde yapmayı talep etmiş ve bu talep oybirliği

ile kabul edilmiştir.