Background Image
Previous Page  317 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 317 / 533 Next Page
Page Background

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi

316

partisi meclis grubu tarafından kullanılması ile başbakanlık tarafından

kullanılması arasında bir etki farkı olmayacağının da kabulü gerekir.

Nitekim bu yetki bugüne kadar sadece iktidar partisi meclis grupların-

ca kullanılmış ve bu yetkinin kullanıldığı başvuruların büyük çoğun-

luğunda en az bir madde Anayasaya aykırı bulunarak iptal edilmiştir.

Dolayısıyla, Mahkemenin ciddi bir etki altında kalmadığı düşünülebi-

lir. Bununla birlikte, bir karşı oy yazısında, iktidar partisince verilen

yazılı açıklamada, Anayasa Mahkemesine ağır eleştiri ve gözdağı ni-

teliği taşıyan kimi bölümler bulunduğu belirtilmiştir.

52

Cevap dilek-

çesinin gözdağı niteliği taşıması halinde cezai yaptırım uygulanması

önemli bir adım olur.

Yeni düzenlemede, grup kararının salt çoğunlukla alınması ve sa-

dece Anayasaya uygunluk doğrultusunda görüş bildirilmesine ilişkin

eski koşullara yer verilmemiştir. Bu durumda, artık siyasi parti grupla-

rının kendi iç yönetmeliklerinde öngörülen çoğunlukla yazılı açıklama

yapabilecekleri ve bu görüşün de Anayasaya aykırılık doğrultusunda

da olabileceği kabul edilmelidir.

Bu olumlu değişikliklerin yanı sıra, itiraz başvuruları bakımından

yazılı açıklama gönderme yetkisinin kaldırılmış olması ise büyük bir

eksiklik olarak görülebilir. Her ne kadar bugüne kadar sadece bir itiraz

yolu başvurusunda iktidar partisinin yazılı açıklama gönderdiği gö-

rülmekte ise de, bu yetkinin kaldırılması için makul bir sebep bulun-

mamaktadır.

53

Mevcut durumda, itiraz yolu başvuruları bakımından

sadece başvuran mahkeme önündeki davanın taraflarının görüşleriy-

le yetinilecektir.

54

Oysa norm iptal edildiği takdirde herkes için etkili

52

E.1990/31, K.1990/24, Yekta Güngör Özden karşı oyu. Aynı yazıda, diğer usul

kurallarına uyulmadığı da belirtilmektedir. Anayasa Mahkemesinin bu iddialara

yanıt vermemiş olması önemli bir eksikliktir.

53

E.1990/5, K.1990/28. İtiraz yolu başvurularında bu hakkın tanınması unutulmuş

olabilir. Ancak, böyle değilse, itiraz yolu başvurularında cevap hakkının kaldırıl-

ması Ruiz-Mateos kararının sonuçlarından kurtulma amacıyla açıklanabilir. “İk-

tidara” cevap hakkı tanınmadığında, itiraz yoluna başvuran mahkeme önündeki

taraflara da bir hak tanınmıyor olması çelişme ilkesini bireyler bakımından ihlal

etmeyecektir. Mevcut iktidar, tarafların Anayasa Mahkemesi önüne gelmesini en-

gellemek için kendi cevap yetkisini kaldırmış olabilir.

54

Anayasa Mahkemesi pek çok kararında, dava mahkemesi önündeki tarafların

görüşlerinin alınmamasını işin geri çevrilmesini gerektirecek bir eksiklik olarak

kabul etmektedir. Örn. E.2003/74, K.2003/79. Tarafların görüş bildirmesi zorunda