Background Image
Previous Page  316 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 316 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Özen ÜLGEN

315

tir.

50

İptal davası açma yetkisinin kullanımında olduğu gibi, grup ka-

rarının da salt çoğunlukla alınması gerekmektedir.

2010 Anayasa değişikliğinin ardından kabul edilen 6216 sayılı

Kanunun 39/4. maddesi yazılı açıklama verme hakkını yeniden dü-

zenlemiştir. Yeni düzenleme ile yazılı açıklama verme yetkisi iktidar

ve ana muhalefet partisi meclis gruplarının yanı sıra Başbakanlık ve

TBMM Başkanlığına da tanınmıştır. İptal davası başvurularında, baş-

vurunun esasının incelenmesine karar verildiği takdirde, Anayasa

Mahkemesi bu grup ve kurumlara dava dilekçesi ve eklerini gönder-

mek zorundadır.

Anayasa Mahkemesine yazılı açıklama gönderme yetkisinin bu

şekilde genişletilmesinin kuvvetler ayrılığı ve yargı bağımsızlığı il-

kelerine aykırı olduğu ileri sürülmüşse de, Anayasa Mahkemesi eski

yorumlarından vazgeçerek bu kişilerin davanın tarafı sayılabileceğini

belirtmiştir. Mahkemeye göre,

“Kuralda yazılı görüş bildirme yetkisi tanınan kurumlar bir kanunun ya-

salaşma sürecine katkısı ve ilgisi olan kurumlardır.(...) Dava konusu kuralda

yer alan düzenlemeler etkili ve adil bir yargılama yapılmasını kolaylaştıran

yargılama usulüne ait haklardır. Usul kanunlarında davanın taraf veya il-

gililerine davaya katkı sağlamaya yönelik bazı haklar tanınması adaletli bir

hukuk düzeni kurup, sürdürmeyi ilke edinen hukuk devletinin gereği olarak

görülmelidir.(…)

Diğer taraftan, bir davanın tarafı veya ilgilisi konumunda bulunan ku-

rum veya kişilere görülmekte olan davanın konusuyla ilgili olarak görüşleri-

nin sorulması ve bu kişilere bazı usuli haklar tanınması, Anayasa’nın 138.

maddesinde düzenlenen “Hiçbir organ, makam veya kişi, yargı yetkisinin

kullanılmasında mahkemelere ve hâkimlere emir ve talimat veremez; genelge

gönderemez, tavsiye ve telkinde bulunamaz.” şeklindeki kuralın kapsamında

değerlendirilemez.”

51

Anayasa Mahkemesinin yeni tutumu karşılaştırmalı hukuktaki

gelişmelere paraleldir. Gerçekçi bir yaklaşımla, bu yetkinin iktidar

50

E.1973/43, K.1973/39. Aynı yönde E.1974/19, K.1974/31. Her iki kararda da sade-

ce üye Abdullah Üner karşı oy kullanmıştır.

51

E.2011/59, K.2012/34.