Background Image
Previous Page  318 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 318 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Özen ÜLGEN

317

olacağı ve bu açıdan iptal davası ile aynı sonuçları doğuracağı dikkate

alındığında hukuk düzeninin bütünlüğünden sorumlu olanlara aynı

şekilde

savunma

olanağı tanınması önemlidir.

Yazılı açıklama gönderme yetkisine ilişkin düzenlemelerde bir

diğer eksiklik, bu yetkinin kullanılabileceği sürenin kanunda yer al-

mamasıdır. İçtüzükte (m.71), bireysel başvurularda Adalet Bakanına

30 günlük bir süre tanındığı halde, iptal davaları bakımından bir süre

belirtilmemiştir. Yazılı açıklama gönderme yetkisinin Anayasa Mah-

kemesinin dava dilekçesi ve eklerini koyduğu bir bildirimle başladığı

dikkate alındığında, sürenin bu bildirimde Anayasa Mahkemesi tara-

fından belirleneceği varsayılabilir. Elbette, alt ve üst sınırların kanun-

da belirlenerek yetkinin Anayasa Mahkemesine devredilmesi tercih

edilebilirdi.

Anayasa Mahkemesi, kanunda açıkça yazılı açıklama verme yetki-

sine sahip olanlar dışında kalanlara yazılı açıklama yapma olanağı tanı-

mamaktadır. Dolayısıyla, bu kişilerin dava dilekçesini inceleme talep-

lerini de kabul etmemektedir. Bu çerçevede, bir senato kararının iptali

için açılan davada Senato Başkanlığının ve yine dava konusu kanunla

doğrudan ilgili bir sivil toplum kuruluşunun başvurusu

“kanunda yeri

olmadığı”

ve

“Anayasaya uygunluk denetiminde taraf olma ve savunma

söz konusu olmadığı gerekçeleriyle reddedilmiştir.

55

Ancak, az sayı-

da kararında, yine iptal davası açma yetkisine sahip olan ama yazılı

açıklama gönderme yetkisine sahip olmayan kurumlardan(üniversite)

yazılı görüş talep edildiği tespit edilmektedir.

56

Yine bazı kararlarında,

sözlü açıklama için davet ettiği kişilerin açıklamalarını yazılı olarak

da Mahkeme’ye bıraktıkları görülmektedir.

57

Şüphesiz ki, kendiliğin-

den kullanılamadığı için, bu tür yazılı belgeler teknik anlamda

yazılı

açıklama hakkı

kapsamında değerlendirilemez. Aynı şekilde, zaman za-

man öğreti görüşlerine adeta bu kişilerden yazılı görüş alınmış gibi yer

olmayıp, dava mahkemesinin görüş talep etmesi yeterlidir.

55

Senato Başkanlığının başvurusu için bkz. E.1973/43,K.1973/39, Kt.25.12.1973 ve

E.1973/44,K. 1973/40, Kt.25.12.1973, RG.19.02.1974. Emekli İnkılap Subayları Der-

neğinin talebi için bkz. E.1971/52,K.1972/1, Kt.03.02.1972.

56

E.1969/31, K.1971/3.

57

E.1970/48, K.1972/3; E.1990/25, K.1991/1.