Background Image
Previous Page  320 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 320 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Özen ÜLGEN

319

bu taleplerin hepsi hatırlatma niteliğinde olup, Mahkemece gerekçeli

olarak karara bağlanması zorunlu değildir. Mahkeme üyelerinden biri

tarafından talep edildiğinde, oylama yapılarak çoğunluk sağlandığı

takdirde ilgiliye bildirim yapılır. Anayasa Mahkemesi önünde sözlü

açıklama yapmaya davet edilen kişiler bu davete uymak durumun-

dadır.(6216 sayılı Kanun m.62)

61

Cumhurbaşkanı kendisi adına birini

gönderebilir.

62

Sözlü açıklama uygulamasının iki işlevinden ilki yargılamanın

çeşitli bileşenlerine (başvurucu-işlemi yapan organ/savunma) gö-

rüşlerini açıklama olanağı sunmaktır. Burada savunma tarafına sözlü

açıklama olanağı tanındığı takdirde, başvuruculara da bu olanağın ta-

nınması silahların eşitliği ilkesine daha uygundur. Nitekim 44 sayılı

Kanun hazırlık çalışmaları sırasında Anayasa Komisyonunca kabul

edilen madde gerekçesinde bu husus açıkça belirtilmiştir.

63

Yine, mil-

letvekillerince yapılan bir başvuruda başbakanlıkça sözlü savunma ta-

lebi olduğu takdirde bunların yanıtlanması ve kendi iddialarının daha

ayrıntılı açıklanması için içlerinden birine de aynı hakkın tanınması

istenmiştir.

64

Bununla birlikte, sözlü açıklama yapıldığı belirtilen ka-

rarların çok azında her iki tarafın da davet edildiği görülmektedir.

65

İkinci yönü ise, Anayasa Mahkemesinin konuya ilişkin bilgisini

arttırmak ve ilgililerin uzman görüşlerini almak üzere ilgilileri davet

etmesidir. Bu kişiler de çoğu zaman konuyla doğrudan ilgili olmakla

birlikte, zaman zaman tarafsız bilirkişi gibi de düşünülebilirler.

66

Bir

E.1969/31,K.1971/3.

61

6216 sayılı Kanundan önce, sözlü açıklama için davet edilen kişiler, gelmedikleri

takdirde incelemenin dosya üzerinden yapılması öngörülmekteydi. Dolayısıyla,

Anayasa Mahkemesi davetine cevap vermemek mümkündü. (44 sayılı Kanun

m.30, 2949 sayılı Kanun m.31) Çalışma Bakanlığının davete cevap vermediği bir

örnek için bkz.E.1970/48,K.1972/3.

62

Cumhurbaşkanın kendi açtığı iptal davasında gerekçe göstermeksizin kimseyi gö-

revlendirmeyi bir başvuru için bkz.E.1975/183,K.1976/15.

63

Millet Meclisi Tutanak Dergisi, Sıra Sayısı 54, s.40.

64

E.1995/38,K.1996/7. Başbakanlıkça sözlü savunma yapıldığına dair bir ifadenin

yer almadığı kararda başvurucuların bu talebine de cevap verilmemiştir.

65

E.1967/19,

K.1969/6;

E.1969/52,K.1972/21;

E.1970/48,

K.1972/3;

E.1972/49,K.1974/1; E.1985/1, K.1986/4; E.1988/5, K.1988/55; E.1989/6,

K.1989/42.

66

Nüfus Kanunu için grafoloji uzmanı (E.1981/3, K.1981/27); Orman Kanunu için

İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi öğretim üyesi (E.2003/100, K.2004/33);

Türk Ceza Kanununun uygulanma koşulları için ceza hukuku öğretim üyeleri