Background Image
Previous Page  321 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 321 / 533 Next Page
Page Background

Anayasaya Uygunluk Denetiminde Çelişme İlkesi

320

kanunun Anayasaya aykırı olup olmadığı konusunda bilirkişinin bil-

gisine başvurulması söz konusu değildir.

67

Yine de, teknik bilgileri için

çağrılan bazı kişilerin, Anayasaya uygunluk/aykırılık konusunda da

görüş bildirdikleri bir gerçektir.

68

Anayasa Mahkemesi, zaman zaman

bu kapsamdaki ilgililerden sözlü açıklama yerine yazılı bilgi istenmesi

yoluna da başvurmuştur.

69

Bugüne kadar Anayasa Mahkemesi tarafından sözlü açıklamaya

davet edilen kişilerin çok çeşitli sıfatları vardır. Ağırlıklı olarak ilgili

bakanlık ve kamu kuruluşlarından açıklama talep edilmekle birlikte,

çeşitli meslek örgütleri, dernekler ve sendikaların da görüşlerine baş-

vurulduğu tespit edilebilir.

70

Elbette, başvurucular ve hatta itiraz yo-

luna başvuran mahkeme önündeki taraflar da bu yolla Anayasa Mah-

kemesi önünde görüşlerini açıklama olanağı bulmuştur.

71

Kendileri ile

ilgili düzenlemeler bakımından, Sayıştay, Yüksek Seçim Kurulu, Yük-

seköğretim Kurulu, Sermaye Piyasası Kurulu, Türkiye Atom Enerjisi

Kurumu gibi kurumlardan da sözlü açıklama yoluyla görüş istendiği

görülmektedir.

72

Sözlü açıklamanın ağırlıklı olarak ilgili bakanlık ya da bakanlık

bünyesindeki genel müdürlükler tarafından yapılması, Anayasa Mah-

(E.2005/79, K.2009/38); tam gün yasasıyla ilgili bazı rektör ve tıp fakültesi dekan-

ları (E.2010/29, K.2010/90); Tohumculuk Kanunu ile ilgili ziraat fakültelerinden

çeşitli öğretim üyeleri (E.2007/2, K.2011/13) bu kapsamda değerlendirilebilir.

67

Hocaoğlu/Ocakçıoğlu, 1971, s.285; Gözler, 2000, s.949.

68

E.1990/25,K.1991/1 Yekta Güngör Özden Karşı oyu.

69

E.1970/48,K.1972/3. Bu tür yazılı bilgi istemlerinin dayanağı 2949 sayılı Kanunun

43. ve 6216 sayılı Kanunun 62.maddesidir.

70

Sendika ve konfederasyonlar: E.1969/68, K.1970/34; E.1970/3, K.1970/35;

E.1970/48, K.1972/3. Türkiye Barolar Birliği: E.1996/5, K.1996/26. Türkiye Bele-

diyeler Birliği: E.2008/34, K.2008/153; E.2010/83, K.2012/169. Türk Tabipler Birli-

ği: E.2010/29, K.2010/90. Çiftçi Sendikaları Konfederasyonu E.2007/2, K.2011/13.

Elektrik Sanayicileri ve İşadamları Derneği: E.2001/293, K.2002/28; E.2001/389,

K.2002/29.

71

Sadece başvurucuların dinlendiği kararlar: E.1963/173, K.1965/40; E.1965/32,

K.1966/3; E.1967/6, K.1968/9; E.1967/19, K.1969/6; E.1967/27, K.1968/49;

E.1967/43, K.1969/31; E.1991/18, K.1992/20; İtiraz yoluna başvuran mahkeme

önündeki taraflar: (davacı taraf) E.1966/31, K.1967/45. Davalı idare örnekleri:

E.1967/37, K.1968/46; E.1969/31, K.1971/3; E.1993/17, K.1993/41; E.1993/18,

K.1993/42; E.1993/19, K.1993/43.

72

Sayıştay:E.1967/3,K.1969/5; YÖK:E.1991/21, K.1992/42; E.1993/25, K.1994/2;

YSK:E.1994/83,K.1994/78; SPK:E.2000/8,K.2003/104; Özelleştirme İdaresi:

E.1996/57,K.1997/3; TMSF:E.2004/4, K.2005/25; TAEK: E.2007/105, K.2008/75.