Background Image
Previous Page  427 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 427 / 533 Next Page
Page Background

Birleşmiş Milletler Andlaşması Çerçevesinde Ekonomik Yaptırımların Hukuki Niteliği ...

426

lararası barış ve güvenliğin sağlanabilmesi için gerekli olan araçlar

maddenin devam eden fıkralarında düzenlenmektedir. 1. maddenin

3. fıkrasında yer alan “insan hakları ve temel özgürlüklere saygının

geliştirilmesi ve güçlendirilmesi” de bu araçlardan biridir.

65

1945’ten

bu yana uluslararası hukukta meydana gelen değişiklikler onu devlet

merkezli yapıdan çıkararak, birey merkezli bir eksene oturtmuştur. Bu

değişimin bir sonucu olarak uluslararası barış ve güvenlikle, adalet ve

uluslararası hukuk arasında doğal bir bağ oluşmuştur. 1/1. madde-

nin lafzında ayrı tutulan bu kavramlar, günümüzde birbirinden ayrı

olarak değerlendirilememektedir.

66

Nitekim kapsamlı ekonomik yap-

tırımların sivil nüfusa verdiği zararlar göz önünde bulundurularak,

insan hakları ve insancıl hukuka ilişkin çeşitli istisnalarla

67

ekonomik

yaptırımların olumsuz etkilerini engelleme çabaları,

68

Konseyin tutu-

munda meydana gelen değişikliğin önemli bir göstergesidir. Bireyleri

hedef alan yaptırımlar bakımından ise malvarlığının dondurulması

kararları uygulanırken, kişinin temel harcamalarını karşılayacak bir

miktarın bu işlemden istisna edilmesi,

69

insani ya da dini nedenlerden

dolayı ya da kişinin vatandaşlığında olduğu devletin ülkesine girebil-

mesi için seyahat yasağına getirilen istisnalar

70

, insan hakları bakımın-

dan getirilen önemli istisnalardır.

71

Konsey, her yaptırıma ayrı ayrı uy-

gulanan bu istisnaların yanında,, çeşitli tarihlerde, potansiyel insancıl

hukuk ihlallerinin yaptırım kararları alınmadan önce dikkate alınma-

sı, yaptırımların hedeflerinin dikkatli bir biçimde seçilmesi ve amaç-

larının açıkça belirlenmiş olması ve insancıl hukuk ve insan hakları

bakımından muhtemel olumsuz etkileri ile bunların etkin bir biçim-

de uygulanabilmesi arasında bir dengenin oluşturulması gerektiğini

belirten açıklamalar yapmıştır.

72

Başlangıçta, Konseyin malvarlığının

dondurulması ve seyahat yasağına ilişkin kararlarına karşı herhangi

bir başvuru yolu bulunmuyordu. Bireylerin ya da şirketlerin, Yaptırım

Komitelerinin listelerinden çıkarılabilmesi ancak diplomatik yollarla

65

Wolfrum, 2012, S. 109-110.

66

Vera Gowland-Debbas, “Security Council Change: The Pressure on Emerging

Public Policy”, International Journal, 2009-2010, Vol. 65, Issue 1, s. 129.

67

S/ RES/ 661 (1990), para. 3; S/ RES/ 757 (1992), para. 4.

68

Froweın; Krısch, 2002, s. 711.

69

S/RES/1452 (2002) para. 1; S/RES/1735 (2006) para. 6.

70

S/RES/1844 (2008) para. 1, 2.

71

Krısch, 2012, s. 1315.

72

Krısch, 2012, s. 1316.