Background Image
Previous Page  430 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 430 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Berat Lale AKKUTAY

429

1. Uluslararası Adalet Divanı Tarafından Yargısal Denetim

BM Andlaşması’nda, BM’nin organlarının almış olduğu kararla-

ra karşı herhangi bir yargısal denetim öngörülmemiştir. Uluslararası

Adalet Divanı (UAD) ise Namibya Danışma Görüşünde, kendisinin

BM organlarınca alınan kararlar bakımından herhangi bir yargısal

denetim yetkisi ve temyiz mercii olmadığını ifade etmiştir.

83

Bununla

beraber Divan, çeşitli kararlarında, Güvenlik Konseyi kararlarının ge-

çerliliğini ve bunların

ultra vires

niteliğini değerlendirmiştir.

84

BM Andlaşması’nda, Güvenlik Konseyi kararlarının yargısal de-

netimine açıkça izin veren bir hüküm yoktur ancak bunu yasaklayan

bir hüküm de yoktur. Nitekim iç hukuk sistemleriyle kıyaslandığında

da anayasaya uygunluk denetimi açıkça yasaklanmadığı müddetçe

yargıçların bu tür bir denetim yapmalarına herhangi bir engel yok-

tur.

85

Ancak çekişmeli davalar bakımından UAD Statüsü, davada ta-

raf olma ehliyetini yalnızca devletlere tanımaktadır.

86

Dolayısıyla Gü-

venlik Konseyi kararlarının hukuka aykırılığı iddiasıyla bir devletin

UAD’de dava açması mümkün değildir. Ancak dolaylı da olsa, Kon-

sey kararlarının geçerliliği Divanca incelenmektedir.

A. Danışma Görüşleri

BM Andlaşması’nın 96. maddesi uyarınca BM Güvenlik Konseyi,

Genel Kurulu, Genel Kurulun yetkilendirdiği diğer BM organları ile

BM uzmanlık kuruluşlarının, hukuki meseleler hakkında Divan’dan

danışma görüşü talep etme yetkisi vardır. BM’nin diğer organları ve

uzmanlık kuruluşları, kendi görev alanlarıyla ilgili konular hakkında

danışma görüşü isteyebilirken, Genel Kurul ve Konsey’e bu konuda

83

Legal Consequences for States of the Continued Presence of South Africa in Na-

mibia (South West Africa) Notwithstanding Security Council Resolution 276, Ad-

visory Opinion, ICJ Rep. 1971, 16, para. 89.

84

ICJ Rep. 1971, para. 87 vd.; Certain Expenses of the UN, Advisory Opinion, ICJ

Rep. 1962, 151, s. 168; Legal Consequences of the Construction of a Wall in the

Occupied Palestinian Territory, Advisory Opinion, ICJ Rep. 2004, 136, Para. 24, 25

Vd.

85

Dapo Akande, “The International Court of Justice and the Security Council: Is

there Room for Judicial Control of Decisions of the Political Organs of the United

Nations?”, International and Comparative Law Quarterly, 1997, Vol. 46, Issue 2, s.

326.

86

UAD Statüsü, m. 34/1.