Background Image
Previous Page  424 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 424 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Berat Lale AKKUTAY

423

Devlet dışı birimler açısından bir değerlendirme yapmak zordur.

Belirli bir bölgeyi kontrol eden devlet dışı birimler, birtakım ulusla-

rarası yükümlülüklere tabidir. Bu nedenle bu tür birimlerin sınırlı bir

uluslararası hukuk kişilikleri olduğu kabul edilmiştir. Belirli bir bölge-

yi

de facto

olarak kontrol etmekle birlikte uluslararası toplum tarafın-

dan Afganistan’ın meşru hükümeti olarak tanınmayan Taliban rejimi-

ne getirilen yükümlülükler buna güzel bir örnektir.

52

Oysa belirli bir

bölgede kontrol sahibi olmayan isyancı gruplar bakımından durum

biraz farklıdır, bunlar uluslararası barış andlaşmaları ya da insancıl

hukuk tarafından tanınmıyorlarsa, Konseyce öngörülen yaptırımlarla

kısmi bir uluslararası hukuk kişiliği kazanabilmektedirler. Konseyin

bunlara getirdiği yükümlülükler hiçbir itirazla karşılaşmamıştır. Bu

nedenle, uygulama yoluyla bunlara yükümlülük getirebileceği kabul

edilmiştir.

53

Bireylere gelince, Güvenlik Konseyi bireyler için yükümlülükler

yaratmaz, bireylere yönelik olarak üye devletlere yükümlülükler geti-

rir. Yaptırım Komitelerinin

54

hazırladığı listede yer alan bireylerin ya

52

Froweın; Krısch, 2002, s. 716. Bkz. S/RES/ 1267 (1999)

53

Froweın; Krısch, 2002, s. 716.

54

Konsey, ekonomik yaptırımların uygulanıp uygulanmadığının araştırılması,

yaptırımlardan etkilenen devletlerin isteklerinin incelenmesi, yaptırımların uy-

gulanacağı kişi ve kuruluşlara ilişkin listelerin hazırlanması, bunların gözden

geçirilmesi gibi görevleri yerine getirmek üzere yaptırım komiteleri oluşturur ve

bu komiteler, kurulmaları kararlaştırılan Konsey kararı numarası ile adlandırı-

lır. Güvenlik Konseyinin bu tür komiteler kurabilmesi konusundaki yetkisi, BM

Andlaşması’nın 7. ve 29. maddelerine dayanır. Andlaşma’nın 7/2. maddesinde,

gerekli görülen hallerde, BM’nin asli organlarının yardımcı organlar kurabileceği

ifade edilmektedir. 29. madde uyarınca, bir yardımcı organ, Güvenlik Konseyinin

uluslararası barış ve güvenliği koruma görevini yerine getirebilmesi için gerekli

ise kurulabilir. Yardımcı organların yetki ve görevleri, Güvenlik Konseyinin yetki

ve görev sınırları içerisindedir. Burada Konsey, yetkilerinin bir kısmını kurmuş

olduğu yardımcı organlara bırakmaktadır. Yardımcı organların yetkileri Konsey

tarafından belirlenir ve bu yetkiler her zaman kısıtlanabilir ya da geri alınabilir.

Yardımcı organlar, Güvenlik Konseyinin görevlerini yerine getirmek üzere yet-

kilendirildiklerine göre, Andlaşma’nın 25. maddesi uyarınca bu organların almış

olduğu kararlar da üye devletler üzerinde bağlayıcıdır. Hemen hemen tüm BM

yaptırım rejimleri çerçevesinde oluşturulan yaptırım komiteleri, ad hoc komiteler-

dir. Ad hoc niteliklerinden dolayı her bir komitenin işleyişi birbirinden farklıdır.

Yaptırım Komiteleri Güvenlik Konseyinin küçük birer örneğidir. Doğal olarak

bu komiteler de en az Konsey kadar siyasi organlardır. Bu komitelerin üyeleri,

Güvenlik Konseyinin üyeleridir. Komite kararlarının konsensus yoluyla alınması

teamül haline gelmiştir. Her bir komite çalışma esaslarını düzenleyen yönergeler