Background Image
Previous Page  505 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 505 / 533 Next Page
Page Background

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)

504

telaşındadır. Yasanın içinde geçen ‘kadının insan hakları’ vurgusu da,

hem kadın hem insan olmanın biraradalığına olanak sağlamaktadır.

CEDAW ‘ ı bu konuda ayrıntılarıyla işleyen Direk, ayni yazıda; ya-

saya farklılık kavramının girmesinin, kadınlara karşı ayrımcılığın meş-

rulaştırılacağı endişesini taşıyan Beauvoir’in eleştirilerine karşı, yasa-

nın adının negatif bir dille yazıldığını, böylece yasanın arka planında,

Beauvoirci bir felsefe olduğu tespitini yapar. Beauvoir’a göre ‘kadının

varoluş imkanı elinden alınmıştır ve kadınların kendilerini insan ola-

rak olumladıklarında ve onları varlığa rapdeden şahane mutlak başka-

lık özelliğinden paçalarını kurtardıklarında’ ‘ebedi kadın miti’ ortadan

kalkacaktır

35

.

Betty Friedan,

36

kadının insan olduğu fikrine nasıl yabancılaştığı-

nı, kadınların ancak başkası için konuştuğunda insan kavramının bir

anlamı olduğunu şu sözlerle anlatmaktadır:

‘’Onların, (yani) kadınların insan olduğunu kanıtlamaları gere-

kiyordu. Kadın hakları için savaşmaya başlamadan önce, kadınların

erkeklerle insan olarak eşit hale getirilmeleri gerekliydi. Ne zaman,

nerede insan özgürlükleri uğruna bir başkaldırma olduysa, bunda

kadınların payına da bir şeyler düşmüştür. Feminizm müstehcen bir

şaka değildi. Kadınlar insanca yeteneklerini geliştirme özgürlüğünden

yoksun bırakılmış oldukları için feminist devrimin yapılması gereki-

yordu. 1930, 1940’dan önce kadınlar için savaşmış (benim vurgumla,

kendi kadınlıklarını farketmeden) feministler sonra insan haklarıyla

uğraşmış özellikle siyahların, ezilen emekçilerin ve Franko ispanyası-

nın ve Hitler Almanya’sının halklarının özgürlük sorunlarıyla ilgilen-

diklerini’’

37

, daha sonra sıranın kendilerine geldiğini belirtmektedir.

Delphy

38

, ayni şekilde, kadınların toplumun ezilen kesimlerin

haklı istemlerini dile getirirken, kendi somut hak istemlerinin farkına

varmalarını şöyle dile getirir:

35

Konunun kültür ve felsefe açısından irdelenmesi için bk. Z. Direk, Simo-

ne de

Beauvoir:Abjeksion

ve Eros etiği, Cogito, Feminizm, Sayı 58, Bahar

2009, s 11-38

36

Kadınlığın Gizemi, 1983, İst, s 75

37

Friedan, s 88.

38

Chistine Delphy, Kadınları Peçe Altına Almanın Başka Bir Biçimi, Çev

:

Ayşe Düzkan, Pazartesi, Nisan, 2005),