Background Image
Previous Page  513 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 513 / 533 Next Page
Page Background

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)

512

da yeni bir şey yaratılmaz ve eski defalarca tekrarlanır’ demektedir

59

.

Aile, kadın erkek arasında heteroseksüel bir ilişki dayatır. Tarihsel sü-

reçte eril bir toplum içinde yaşadığımızdan dolayı, toplumsal cinsiyet

gibi, ikinci cins deyimi de erkek tarafından baskılandığını, yok edildi-

ğini ifade etmek için kullanılır.

Beauvoir bu baskıyı ‘kişi kadın doğmaz, kadın olur’ deyişi ile ifade

eder. Feminizm, toplumsal cinsiyet anlayışına karşı çıkarak kadınların

özgürleşmesi adına önemli kazanımlar sağlamıştır. Bir tür Hegel’ in

efendi- köle ilişkisi benzerliğini kurarak kadınların aile içinde eşitlen-

me çabalarını arttırmıştır. Ancak heteroseksist bir toplum varsayımı

yarattığı için eleştirilmektedir

60

.

Butler

61

, kendilerini kurgulanmış erkek- kadın kurguları içinde

tanımlamayanlar ya da tanımlamak isteyenleri yok saydığı, dışladığı

için toplumsal cinsiyet kavramını sakıncalı bulur. Arzunun zorunlu

düzeni olarak ortaya çıkmıştır. İşin gerçeği, taklit etmenin kendisinin

bir ürünü ve sonucu olarak ‘esas’ nosyonunu doğuran bir tür öykün-

medir

62

.

Luce İrigaray’ göre

63

‘dişil öznelliğin’ oluşturulması için ne erkek

gibi, ne kadın gibi olmamak gerekir. Yeni bir dile sahiplenmeli ve ‘ka-

dın olarak konuşmalıdır’. Kadın olarak konuşan kadının gerçekte eril

bir konuma geçtiğini söyler.

Toplumsal cinsiyete karşı dilde devrim yapılmasını isteyen, Julia

Kristeva ise ‘beden politikası’ görüşünü ortaya koyar

64

. Ona göre ‘Ka-

dın doğurarak annesiyle temasa geçer, kendi annesine dönüşür, kendi

annesidir; İkisi de ayni sürekliliğin kendini farklılaştırmasından iba-

59

Hülya Durudoğan, İkinci Dalga Fransız Feminizmine Kısa Bir Bakış, Türkiye’de

Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Koç Üni.yayınları, İstanbul, 2010, s 67-97.Duru-

doğan güç, dil, anlam bağlamında konuyu işleyen feministlere yer vererek ayrın-

tılara girmektedir.

60

Toplumsal cinsiyeti ‘ama’ sız, ‘fakat’ sız kullanamıyorum diyen, Gülnur Acar-sav-

ran için bk. Beden Emek tarih, Kanat yayınları, İstanbul, 2004, 233-309.

61

Judith Butler, Cinsiyet Belası, Metis Yayınları, İstanbul, 2005, s

62

Judith Butler, Taklit ve Toplumsal Cinsiyete Karşı Durma, Agora kitaplığı, İstan-

bul, 2007, s25.

63

Koyuncuoğlu, Dişil Simgesel Özne Anayasaya girmelidir, Radikal2, 07.09.2008.

Ayrıca bk. Durudoğan, s86-91 ve

64

Bk.Butler, s157 v.s. Ayrıca bk. Hülya Durudoğan, Kristeva, Psikanaliz ve Kadın,

Cogito, 51-66.