

TBB Dergisi 2014 (112)
Aydın AKGÜL
203
işleyişinde ortaya çıkan her türlü bozukluk, aksaklık veya eksiklik-
tir
63
. Danıştay, eşine yapılan işkence nedeniyle uğranıldığı öne sürülen
manevi zararın tazmini istemiyle açılan bir davada, idarenin hizmet
kusurunu şu şekilde açıklamıştır:
“İdarenin yürütmekle görevli olduğu
bir hizmetin kuruluşunda, düzenlenişinde veya işleyişindeki nesnel nitelikli
bozukluk, aksaklık veya boşluk ile personeli üzerindeki gözetim ve denetim gö-
revini gereği gibi yerine getirmemesi şeklinde tanımlanabilen hizmet kusuru;
hizmetin kötü işlemesi, geç işlemesi veya hiç işlememesi hallerinde gerçekleş-
mekte ve idarenin tazmin sorumluluğunun doğmasına yol açmaktadır.”
64
İdarenin hukuki sorumluluğu konusunda önemli ilkelerden bi-
risi, bu sorumluluğun asli bir sorumluluk olmasıdır. Danıştay, ida-
renin hukuki sorumluluğunun asli bir sorumluluk olduğuna vurgu
yaparak, idarenin gerçek veya tüzel kişilerle birlikte sorumlu olduğu
durumlarda bile, öncelikle idarenin sorumluluğuna başvurulması ge-
rektiğini belirtmiştir
65
. Bu ilke, işkence nedeniyle açılacak tam yargı
davalarında, uğranıldığı öne sürülen zararın sorumlu kamu görevli-
sinden mi yoksa kamu görevlisinin çalıştığı ilgili idareden mi talep
edilmesi gerektiği yönüyle önemlidir. Kuşkusuz, belirtilen ilke gereği
uğranıldığı öne sürülen zararın tazmini ilgili idareden istenilecektir.
2. Tam Yargı Davaları
Hukuki sorumluluğun doğal sonucu, diğer bir ifadeyle yaptırım
gücü, tazmin borcudur. Tazmin yoluyla, hukuki sorumluluğu belirle-
nen hukuk süjesine yargı yerince bir ödev yüklenmektedir
66
.
Danıştay’ın bir kararında da belirtildiği üzere, kolluk hizmetini
yürütmesi yönüyle idare; yurdun iç güvenliğini ve asayişini, kamu
düzenini, genel ahlakı ve Anayasa’da yazılı temel hak ve özgürlükleri
korumakla görevli olup, bu yetkiyi kullanırken kanunla tanımlanan
görev alanı dışına çıkmaması gerekmektedir
67
. İdarenin, kolluk hiz-
63
Duran Lütfi, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu, Türkiye ve Orta Doğu Amme İda-
resi Enstitüsü Yayınları, Yayın No: 138, Ankara 1974, s.26.
64
Danıştay 10.D., 28.03.2007, E: 2004/11310, K: 2007/1549, Danıştay UYAP Bilişim
Sistemi.
65
Akgül Aydın, “Tam Yargı Davalarında Zararın, Zarar Görenin Kendi Kusurun-
dan Kaynaklanması”,
Terazi Dergisi
, Y:4, S:32, 2009,
s.113.
66
Esin, s.14.
67
Danıştay 10.D., 06.02.2009, E:2006/1212, K: 2009/652, Danıştay UYAP Bilişim Sis-