Background Image
Previous Page  259 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 259 / 413 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine

258

ned in RoP, this implementation should be deemed as a new Rule of

Procedure. So CC controlled whether this new Rule is in conformity

with the Constitution. But after 2008 it has changed its interpretati-

on one more time and it returned to the beginning of 1982 Constitu-

tion. This is a kind of retrocession. Moreover there is a contradiction

in the rationale of the Court decision that has changed the direction

of the Court interpretation. This article tries to show the historical

process and the contradiction in the Court decision.

Keywords:

Constitution, Constitutional Court, Rules of Proce-

dures, Rules of Procedure in Action, Hierarchy of Norms.

Anayasa’nın 95. maddesi, Türkiye Büyük Millet Meclisinin

(TBMM) çalışmalarını kendi yaptığı İçtüzük hükümlerine göre yü-

rüteceğini öngörmüştür. Ancak bu ifade, TBMM çalışmalarına ilişkin

kuralların tümünün İçtüzükte düzenleneceği sonucunu doğurmaz.

Çünkü Anayasa’nın bizzat kendisi de TBMM’nin çalışma yöntemi-

ne ilişkin kimi kuralları düzenlemiş ve katılaştırmıştır. Bu durumda

hem Anayasa hem de İçtüzük TBMM’nin çalışma yöntemine ilişkin

kurallar koyduğuna göre bunlardan hangisi öncelikli olarak uygu-

lanacaktır. Normlar hiyerarşisi gereğince, alt norm üst norma uygun

olmak zorunda olduğundan, öncelikli olan Anayasa kuralıdır. Ancak

Anayasa›nın kendisinin bütün kuralları koyması gerekmez; Anayasa

çerçeveyi çizer ve ayrıntıları İçtüzüğe bırakır. Bu durumda da İçtü-

zükteki kuralların Anayasa’ya uygun olması gerekir. TBMM İçtüzü-

ğünün Anayasa’ya uygun olmamasının doğal sonucu, TBMM’nin iş-

leyişinin de Anayasa’ya aykırı olmasıdır. Anayasa koyucu bu durumu

dikkate alarak, 148. maddede, TBMM İçtüzüğü’nün Anayasa’ya şekil

ve esas bakımından uygunluğunu denetleme yetkisinin Anayasa

Mahkemesi’nde olduğunu belirtmiştir. Teorik olarak, Anayasa’ya ay-

kırı bir İçtüzük kuralı yapılmışsa, Anayasa Mahkemesi bu kuralı iptal

ederek Anayasa’ya uygunluğu sağlayacaktır. Ancak sorunun çözümü

her zaman bu kadar kolay olmayabilir. İçtüzüğün 151. maddesine göre

içtüzüğün Anayasa’ya aykırılığı dolayısıyla iptal davası açma süresi,

içtüzüğün Resmi Gazete’de yayımlanmasından başlayarak altmış gün

sonra düşer. Bu durumda sözkonusu altmış gün içinde AYM’ye baş-

vurulmadığı için yürürlükte kalan Anayasa’ya aykırı bir içtüzük hük-

müne dayalı olarak yapılan işlemler ne olacaktır? Bu, karşılaşılması

muhtemel birinci sorundur. Karşılaşılması muhtemel olan ve sıklıkla

da karşılaşılan ikinci sorun bir içtüzük kuralının yazılı olan kuraldan