

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine
262
lifi hazırlayarak mevcut İçtüzüğe kural ekleyebilir. İkinci durumda
yöntemine uyarak İçtüzüğe bir kural eklemek yerine sorunu geliştir-
diği bir uygulamayla çözebilir. İşte bu uygulama özünde yeni bir kural
ihdasıdır ve AYM’nin aşağıdaki bazı kararlarında ifade ettiği eylemli
içtüzük kuralının bir örneğidir. Çünkü TBMM yöntemine uyarak bir
İçtüzük kuralı koymak yerine, uygulamasıyla bir İçtüzük kuralı koy-
muştur. Zaman içinde teamül haline gelecek bu uygulamanın işlevi
bakımından İçtüzük kuralından bir farkı yoktur. Bu nedenle de bu uy-
gulamanın ya da eylemli içtüzük kuralının Anayasa›ya aykırılığının
denetlenebilir olması gerekir.
4) İçtüzükteki kurallara aykırı bir uygulama olması
İçtüzük TBMM’nin çalışma yöntemine ilişkin kuralları koysa da
kimi zaman bu kurallara uyulmayabilir ve bu kurallara aykırı kurallar
uygulanabilir. Ancak AYM anayasallık denetimi yapan bir organdır
ve İçtüzüğe aykırı bir uygulama AYM’nin denetim kapsamına girmez.
Ancak AYM bu uygulamanın İçtüzüğe değil Anayasaya aykırılığını
denetleyebilmelidir. Bu da eylemli içtüzük kuralının bir başka örneği-
dir. AYM İçtüzüğe aykırı bir uygulamayı yeni bir içtüzük kuralı gibi
değerlendirip anayasallık denetimi yapabilmelidir.
AYM, 1961-1980, 1991-2008 yılları arasında bu dört durumda de-
netim yapmıştır. 1982-1991 döneminde ise sadece (1) numaralı başlık
altında sunulan denetimi yapmıştır. 2008 yılında ise yeniden 1982-1991
döneminde yaptığı denetime geri dönmüştür. Şimdi bu dönemler in-
celenecektir.
a. 1921- 1924 Dönemi ya da 1961 Anayasası Öncesi Dönem
İçtüzüklerin anayasaya uygunluğunu denetleyecek ve anayasaya
aykırı içtüzük hükümlerini iptal edecek kurum, anayasaya uygunluk
denetimi yapmakla görevlendirilen AYM’dir. 1961 Anayasası’ndan
önce sistemimizde bir AYM bulunmadığından, diğer yasa kuralları
gibi, içtüzük kurallarının da anayasaya uygunluk denetimi yapılama-
maktaydı. Dolayısıyla, bu dönemde anayasaya aykırı içtüzük kuralla-
rına karşı başvurulacak bir kurum bulunmadığından, bu tür kuralla-
rın varlığını sürdürmesi olanaklıydı.
5
Bu durum sadece içtüzükler için
5
Bakırcı, 2000, s. 28-29