

TBB Dergisi 2014 (112)
Doğan ŞENYÜZ
25
Tevkifat oranının takdir yetkisi kapsamında Bakanlar Kurulu’nca
belirlendiği dikkate alındığında öncelikle oranın bu yetki bakımından
değerlendirilmesi gerekir. Yürütme organının sahip olduğu takdir
yetkisini kullanırken belirli bir serbestiye sahip olduğu kabul edilse
de yetkinin keyfi, sınırsız ve hele Anayasa’ya aykırı sonuç doğura-
cak şekilde kullanılması imkânı yoktur. Takdir yetkisi kullanılırken
onun çizilen sınırlar içinde şeklen doğru ve yerinde olması yanında
ölçülü olması da gerekir. Takdir yetkisi kullanılırken yürütme organı
da Anayasanın sözü ve özü başta olmak üzere mevzuatın emredici
hükümlerine uygun davranmak zorundadır. Bu çerçevede ölçülülü-
ğün ve eşitliğin takdir yetkisine yön veren ilkeler olduğu Bakanlar
Kurulu’nca unutulmamalıdır. Yürütme organı kullandığı takdir yetki-
sinin uygulamadaki sonuçlarını mer’i mevzuat çerçevesinde değerlen-
dirmek durumundadır.
Mali güce aykırılığa sebep olan husus belirli bir tutar içinde kalan
işyeri kiralarının beyan dışı bırakılması değil, tevkifat oranının Ba-
kanlar Kurulu’nca kanuni vergi yükünü aşacak ölçüde belirlenmesi-
dir. Şimdi tevkifat oranının yarattığı eşitsizliğin nasıl giderilebileceği
üzerinde duralım.
Birinci yol
: Tevkifat oranının normal orana eş etki doğuracak öl-
çüde belirlenmesi;
Bu yolda herhangi bir şekilde kanunda değişiklik yapmaya gerek
yoktur. Beyan sınırının altında işyeri kirası elde edenlerin mağduriyet-
lerinin giderilmesi yasal düzenlemeye değil, Bakanlar Kurulu tarafın-
dan ölçülülük ilkesine göre belirlenmiş tevkifat oranına ihtiyaç gösterir.
Tevkifat oranı yeniden belirlenerek efektif yük olarak gelir vergisi tari-
fesinin ilk basamağının ortaya çıkaracağı eşdeğer yük düzeyine getiri-
lebilir. Oranın ölçülü olmasının anahtarı işyeri kiraları beyan edilseydi
safi tutarı üzerinden tarifenin ilk dilimine göre hesaplanacak verginin
gayrisafi irada bölünmesiyle bulunacak orandır. Hesaplandığında bu
oran da %12.35 olur. Bu oranı geçmeyen örneğin %12 oranının tevki-
fat oranı olarak belirlenmesi ölçülülük ilkesine uygundur. Mevcut du-
rumda %12 olması gereken oranın %20 olarak belirlenmiş olması tüm
sorunların kaynağını oluşturmaktadır. Yürütme organının, bu hukuka
aykırılığa son vermesi adına, tevkifat oranını efektif vergi yükünü ka-
nuni vergi yüküyle eşitleyecek şekilde yeniden belirlemesi gerekir.