

İşyeri Kira Gelirlerinin Beyan Durumu ve Vergi Yükünün Ölçülülük ve Eşitlik İlkeleri ...
26
İkinci yol:
İşyeri kira gelirlerinin ihtiyari beyanına izin veren ka-
nuni düzenleme yapılması;
Tevkifat oranında (%20) değişiklik yapılmaması durumunda, mali
güce aykırı vergilendirmeyi ortadan kaldırabilmek için yapılması gere-
ken şey, bu defa beyan sınırı altında kalan işyeri kiraları için beyanna-
me verilebilmesini veya diğer gelirler için verilen beyannameye dâhil
edilmesini ihtiyari hale getiren bir yasal düzenleme yapılmasıdır.
Üçüncü Yol:
Bakanlar Kurulu Kararı’nın yargı yoluyla iptali;
Yukarıda açıklanan iki yolun sonuç vermeyeceği anlaşılırsa o za-
man son çare olarak yürütme organının tevkifat oranını belirleyen
genel düzenleyici işlem niteliğindeki kararının iptali istenebilir. Şüp-
hesiz üçüncü yola başvurabilmek için ilk iki yola öncelikle başvurmak
şart değildir. Bir başka deyişle kişiler Bakanlar Kurulu’nun tevkifat
oranının amaç ile araç arasındaki dengeyi gözetmeyerek ölçülülük
ilkesini ihlal edecek derecede yüksek olduğundan bahisle doğrudan
dava yoluna gidebilirler.
Her idari işlemde olduğu gibi genel düzenleyici işlemler de hu-
kuka aykırı olmaları halinde yargı denetimine açıktır. Anayasa altı
kurallar anayasaya, kanun altı kurallar kanunlara aykırı olmaları ha-
linde usulüne göre iptal edilirler. Tevkifat oranının tüm ülke genelin-
de uygulanan bir kural olması dolayısıyla iptali için dava Danıştay’da
açılır. Kanaatimiz yargının %20’lik tevkifat oranını öncelikle ölçülülük
sonra mali güce
göre vergilendirme
ilkesi bakımından hukuka aykırı
bularak iptal edeceği yönündedir.
Uygulama eşitlik ilkesi bakımından da denetime tabi tutulabilir.
Kuralın eşitlik ilkesine aykırılığı doğrudan değil ölçülülük ilkesine ay-
kırılığın bir sonucu olarak karşımıza çıkar. Bu mevcut normun eşitlik
ilkesine göre değerlendirmesine engel teşkil etmez. Bu yönüyle ölçülü-
lük ilkesi ile eşitlik ilkesi bir biri içine geçmiş bir durum arz eder.
Vergilendirme yetkisi münhasıran yasama organına aittir. Yü-
rütme organının bu yetkiye müdahalesini ortadan kaldırmak yasada
değişiklik yapmak suretiyle TBMM’ye, tevkifat oranının değiştiril-
mesi suretiyle Bakanlar Kurulunun kendisine veya düzenleyici işle-
me karşı dava açılması halinde işlemin iptali suretiyle yargı organına
(Danıştay’a) düşer.