Background Image
Previous Page  314 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 314 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Sinan BAYINDIR

313

yayınlarında yararlanacakları opera, bale, tiyatro ve benzeri sahneye konmuş

eserlerle ilgili olarak hak sahiplerinden önceden izin almak zorundadırlar…”

denilmiştir.

FSEK m. 25’te düzenlenen bu hakkı ihlale yönelik fiiller, bu suç ile

yaptırım altına alınmıştır. Buradaki yayın hakkı; telli veya telsiz yayın

yapan kuruluşlar tarafından yapılan yayınları, dijital iletim de dahil

olmak üzere işaret, ses, görüntü nakline yarayan araçlarla yapılan ya-

yınları ve yeniden yayını içerir. Doktrinde “umuma iletim” kavramı

ile “umuma arz” kavramının birbirinden farklı olduğu vurgulanmak-

tadır

15

. Öyle ki umuma iletim yetkisi eser sahibinin mali haklarından

biri iken; umuma arz yetkisi eser sahibinin manevi haklarından birini

oluşturur. Umuma iletim; bir eserin aile ve iş ilişkileri dolayısıyla bir-

birine bağlı olan ve görevi gereği eseri bilen kişiler dışında çok sayıda-

ki belirsiz kişiye sunulmasıdır

16

. Umuma iletimden söz edebilmek için

iletimin mutlaka son tüketiciye yapılmış olması gerekir. Bu yönüyle

yayından ayrılır. Umuma iletim, yayma kavramından da farklıdır.

Yayma için bir eserin tespit edilmiş veya çoğaltılmış olması gerekir-

ken, umuma iletim için bir eserin varlığı yeterlidir. Dolayısıyla

yayma

,

temsil

,

umuma iletim

esasen umuma arzın gerçekleştirilme yöntemleri-

dir. Yayma, temsil ve umuma iletim fiilleri birden fazla gerçekleştirile-

bileceği halde umuma arz ancak bir defa gerçekleşir.

Maddede geçen yayınlama ibaresi, radyo ve televizyon yayınları-

nı ifade etmektedir. FSEK m. 7’de yer verilen yayınlama ise bir eserin

veya çoğaltılmış nüshalarının ticaret alanına sokulmasını ifade eder.

Yine yayınların alıcının bulunduğu yerden başka bir umumi yere işa-

ret, ses veya resim nakline yarayan hoparlör vb. araçlarla nakledilme-

sine izin verme yetkisi de münhasıran eser sahibine aittir

17

. Bir eserin

internet ortamına konulması, radyo televizyon yayınından farklıdır.

Radyo televizyon yayınlarına eş zamanlı olarak ulaşılması söz konusu

iken; internet ortamında bulunan bir esere farklı kullanıcılar, farklı

zamanlarda ve tekrar ulaşabilir

18

.

15

Abdullah Çelik, Fikir ve Sanat Eserleri Üzerindeki Çoğaltma ve Yayma Hakları-

nın İhlali- ihlalin Sonuçları, Seçkin Yay., Ankara 2011. s. 53.

16

Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, Vedat Yay., 5. Bası, İstanbul 2012, s. 194.

17

Suluk/Orhan, Uygulamalı Fikri Mülkiyet Hukuku, Cilt: II, Arıkan Yay., İstanbul

2005, s. 410.

18

Şafak Erel, Türk Fikir Sanat Hukuku Ankara 1998, s. 201.