Background Image
Previous Page  304 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 304 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Zeynep MÜFTÜOĞLU HOŞ

303

B. Kamu Denetçiliği Kurumunun Vergi Uyuşmazlıklarının

Çözümünde Rolü Bakımından Tartışmalar

Yukarıda da belirtildiği gibi Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu,

kamu denetçilerinin görevini, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yön-

lerinde inceleme ve araştırma yaparak idareye önerilerde bulunmak

olarak düzenlemektedir. Bu nedenle kamu denetçilerinin kararları-

nın idare yönünden bir bağlayıcılığından söz edilemeyecektir. Yargı

organları bakımından böyle bir bağlayıcılık ise zaten düşünülemez.

İdare, kamu denetçilerinin yön gösterici kararlarını uygulama konu-

sunda takdir yetkisine sahiptir. Mahkeme kararlarının idare yönün-

den bağlayıcılığı, Anayasanın 138. maddesinde açıkça düzenlenmiş;

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun (İYUK) 28. maddesinde

ilgililere, kamu görevlilerinin mahkeme kararlarını kasten yerine ge-

tirmemeleri halinde idare aleyhine dava açma hakkı tanınmıştır. Bu

düzenlemelere rağmen, idarenin bazı hallerde mahkeme kararlarını

uygulamadığı görülmektedir. İdarenin, mahkeme kararlarına bile uy-

madığı bir ülkede bağlayıcı olmayan kamu denetçiliği kararlarını dik-

kate almasının da olası görülmediği yönünde endişeler mevcuttur.

26

Bu durum vergilendirme işlemlerin için de geçerli olacaktır. Kişilerin,

haklarında tesis edilen vergilendirme işlemleri için kamu denetçiliği-

ne başvurmaları ve kamu denetçisinin idare aleyhinde karar verme-

si durumunda, idarenin vergilendirme işlemini, kamu denetçiliğinin

kararını uygun görüp o doğrultuda değiştirmesi pek olası görülme-

mektedir.

Tartışmanın bir yönünü, idarenin kamu denetçiliği tarafından ve-

rilen öneri nitelikli kararları ne kadar dikkate alacağı oluştururken,

bir yönünü de kamu denetçilerinin seçim usulleri nedeniyle tarafsız

olamayacakları ve denetim görevlerini gereği gibi yerine getireme-

yecekleri oluşturmaktadır. Yukarıda da açıklandığı üzere, kanun, baş

denetçinin seçimi için ilk iki turda üçte iki çoğunluk; üçüncü oylama-

da salt çoğunluk; dördüncü oylamada karar yeter sayısı sağlanmışsa

en çok oyu alma şartına bağlamıştır. Bu haliyle baş denetçinin seçim

sistemi, tarafsızlık konusunda eleştiriye açıktır. İlk iki oylamada üçte

iki çoğunluğun sağlanamaması durumunda, mecliste çoğunluğa sa-

hip partinin desteklediği aday baş denetçi seçilecektir. Bu durumda

26

Dursun,

s. 397.