

İhale Yolsuzluklarında Yeni Trend “Açık İhale” Usulünün Terki
166
mektedir. Bu ihaleler öncesinde İstanbul Valiliği ile İstanbul Büyük-
şehir Belediyesi arasındaki yazışmalar da oldukça dikkat çekici olup
ihalelerin pazarlık usulü ile yapılmasında bu Valilik yazısı gerekçe
gösterilmektedir. İstanbul Valiliği tarafından Büyükşehir Belediye
Başkanlığına yazılan yazıda
89
;
“İstanbul’un jeopolitik konumu, 15 milyona yaklaşan nüfusu, ta-
rihi, ticari, kültürel değerleriyle Türkiye’de ve dünya coğrafyası için-
de önemli yeri olduğu, bunun da İstanbul’un her açıdan yaşanabilir
dünya şehri standartlarına ulaşmayı zorunlu kıldığı, ayrıca bölgenin
deprem
coğrafyası içinde yer alması nedeniyle olası bir depreme karşı
yol, köprü, kavşak ve viyadüklerin açık tutulması, alternatif yol güzer-
gahlarının sağlanması, diğer taraftan şehrin nüfusunun hızla artması,
turizm hareketleri, önemli ulusal ve uluslararası spor müsabakaları,
organizasyonlar ve kongrelerin düzenlenmesi nedeniyle altyapı hiz-
metlerinin ve idarenin yol, köprü ve kavşak düzenlemelerinin
ivedi-
likle ihale edilmesinin zorunlu
olduğu belirtilmiştir”.
Ancak İstanbul Valiliği’nin ihalenin ivedilikle yapılmasına yönelik
yukarıda belirtilen ifadeleri; işin pazarlık usulü ile yapılmasına gerek-
çe olamayacağı gibi Kurul kararında ifade edildiği üzere ihale sürecin-
de idarelerce yapılan işlemler işin
“ivedi”
olup olmadığı konusunda
tereddütleri de beraberinde getirmektedir. Zira bu kadar hayati öneme
ve ivediliğe sahip işlerin, Valilik yazısından 16 ay sonra pazarlık usu-
lü ile ihale edilmeye çalışılması aslında bahse konu işlerin ivedilikle
ihale edilmeyi gerektirmeyen işler olduğu konusundaki en büyük ka-
nıttır
90
. Kurul kararında; “Ani ve beklenmeyen veya idarece önceden
öngörülemeyen olayların “ortaya çıkması” halinde pazarlık usulünün
rılıkların idari ve/veya cezai yönleriyle gereği yapılmak üzere İçişleri Bakanlığına
bildirilmesi gereği) bahse konu hukuka aykırılıklarla ilgili İçişleri Bakanlığı’na da
bildirim yapılmamıştır.
89
Kamu İhale Kurulu Kararı, 2008/UY.Z-104
90
Söz konusu ihaleye ilişkin itirazen şikayet başvurusu İstanbul Üniversitesi İkti-
sat fakültesi Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkiler Bölümü Öğretim Üyesi Prof.
Dr. Recep Seymen tarafından yapılmış ve sayın Profesör tarafından bu şekilde İs-
tanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın ihaleleri ile ilgili 7 adet hukuka aykırı
işlemi tespit ettirilmiştir. Bknz. Kamu İhale Kurulu Kararı, 2009/UY.Z-99 Kamu
İhale Kurulu Kararı, 2009/UY.Z-100 Kamu İhale Kurulu Kararı, 2009/UY.Z-101
Kamu İhale Kurulu Kararı, 2009/UY.Z-102 Kamu İhale Kurulu Kararı, 2009/
UY.Z-103 Kamu İhale Kurulu Kararı, 2009/UY.Z-104 Kamu İhale Kurulu Kararı,
2009/UY.Z-105