

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 3. Maddesi ve İndirimsiz Müebbet Hapis Cezaları
22
Daire kararı ile mümkün olabilir. Bu durum, Büyük Daire kararlarının
doğasından kaynaklanmakta olup, AİHM’nin kurulduğu tarihten bu-
güne kadar son 55 yılda ortaya koyduğu yaklaşım dikkate alındığında,
genel eğilimin de bu yönde olduğu anlaşılacaktır. Mahkeme, içtihat
değişikliğine gittiği zaman, kural olarak bir önceki karardaki içtiha-
dından [temel hakları] daha koruyucu bir yaklaşım izlemektedir
27
.
AİHM,
Vinter ve Diğerleri
kararında, adam öldürme suçundan mü-
ebbet hapse mahkûm olmuş başvuranların, İngiltere ve Galler infaz
hukuku hükümleri gereği, “
sadece
ölümcül bir hastalığın son aşamasında
veya ciddi şekilde ihtiyaçlarını tek başına giderememe (ağır kapasitesizlik) du-
rumunda tahliye edilme şanslarının bulunması”
ve bu durumların dışın-
da
serbest kalma ümidi
olmadan
müebbet hapis cezasının ölünceye
kadar sürmesinin AİHS’nin 3. maddesini ihlal ettiğine hükmetmiştir.
Mahkeme’ye göre, “
müebbet [ya da ağırlaştırılmış müebbet] hapis ce-
zası ile cezalandırılan bir mahkûmun, [hükmedilen] cezanın bir gün gözden
geçirilerek serbest bırakılacağı ümidi olmadan, ölünceye kadar hürriyetinden
mahrum bırakılması, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 3. maddesini ihlal
eder
.” Bu açıdan, Sözleşme’ye taraf devletler, müebbet hapis cezasıyla
ilgili olarak,
de jure
ve
de facto
hükümlüye “
serbest kalma ümidi sunmalı
”
(
prospect of release - espoir d’être libéré
) ve bu amaçla, infazın herhangi
bir aşamasında “cezanın yeniden gözden geçirilmesine” (
possibility of
review – possibilité de réexamen
) imkân veren bir sistem oluşturmalıdır
28
.
Müebbet hapis cezasının Sözleşme’nin 3. maddesi ile uyumlu olabil-
mesi için, bu iki şartın bir arada bulunması gerekir.
AİHM, cezanın yeniden gözden geçirilmesinin şekli (idarî veya
adlî) ve
zamanının
devletlerin takdirinde olan hususlar olduğunu ha-
27
Kamu görevlilerinin idare ile aralarında çıkan uyuşmazlıkların Sözleşme’nin 6.
maddesinde güvence altına alınan adil yargılanma hakkının kapsamına girip
girmediği hususundaki Mahkeme içtihatları bu duruma örnek olarak gösterile-
bilir. AİHM’nin bu konudaki son yaklaşımı Büyük Daire’nin 2007 yılında Fin-
landiya aleyhine verdiği kararda (Vilho Eskelinen ve Diğerleri v. Finlandiya, no.
63235/00, 19 Nisan 2007) ortaya konmuş olup, 2007 tarihli bu karar, Büyük Daire
tarafından 1999 yılında verilen Pellegrin v. Fransa (no. 28541/95, 8 Aralık 1999)
kararından daha koruyucu bir yaklaşımı yansıtmaktadır. Pellegrin kararı ise, 1999
öncesi verilen kararlara göre daha koruyucu niteliktedir (Bk. M. Öncü, La
fonc-
tion publique et l’article 6 de la Convention européenne des droits de l’homme,
Bruxelles, Bruylant/Nemesis, 2004, s. 31 vd.).
28
Vinter ve Diğerleri v. Birleşik Krallık [BD], yukarıda belirtilen, §§ 119-122; Murray
v. Hollanda, yukarıda belirtilen, § 56.