

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 3. Maddesi ve İndirimsiz Müebbet Hapis Cezaları
28
yip, 18 Mart 2014 tarihinde karara bağlamıştır. Kanaatimizce, başvuru
tarihi ve dosyanın karar için bir süredir hazır olduğu olgusu dikkate
alındığında, Öcalan v. Türkiye
(no.2)
başvurusunun,
Vinter ve Diğerleri
v. Birleşik Krallık
Büyük Daire kararı beklenerek, bu karar ışığında so-
nuçlandırılmış olma ihtimali yüksektir.
18 Mart 2014 tarihinde açıklanan Öcalan v. Türkiye (no.2)
kararı-
nın Türk hukuku açısından en önemli ve yeni olan yönü, ağırlaştırılmış
müebbet hapis cezasının ölünceye kadar sürmesine ilişkin kısmıdır.
Öcalan (no. 2) kararında, öncelikle bu konuya ilişkin AİHM’nin diğer
kararlarında oluşturduğu yerleşik ilkeler hatırlatılmıştır. Bu prensipler
özet olarak, yetişkin bir kişinin müebbet hapis cezasına çarptırılma-
sının kural olarak Sözleşme’nin 3. maddesi veya diğer hükümlerince
yasaklanmadığı, ancak yetişkinler açısından da indirimsiz müebbet
hapis cezasına hükmetmenin Sözleşme’nin 3. maddesi açısından sorun
oluşturabileceği, bir müebbet hapis cezasının infazının fiilen ölünceye
kadar sürmesinin tek başına söz konusu cezayı “
indirimsiz müebbet ha-
pis cezası
” kategorisine sokmayacağı, bu türden bir cezanın
indirimsiz
olup olmadığının değerlendirilebilmesi için, müebbet hapis cezasına
mahkûm olan kişinin bir gün serbest kalma şansının olup olmadığının
araştırılması gerektiği, “
başka bir cezaya dönüştürme
”, “
infazı askıya alma
”,
“
cezanın infazına son verme
” veya “şartla salıvermeden yararlanma” ama-
cıyla ulusal hukukun, müebbet hapis cezasının yeniden gözden geçiril-
mesine imkân sunup sunmadığı, imkân sunma halinde ise, söz konusu
iç hukukun AİHS’nin 3. maddesi ile uyumlu olacağı hatırlatılmıştır. Bu
açıdan, müebbet hapis cezasının AİHS’nin 3. maddesi ile uyumlu ola-
bilmesi için, iç hukukun infazın herhangi bir aşamasında cezanın ye-
niden gözden geçirilmesine imkân veren bir mekanizma öngörmesi ile
hukuken
ve
fiilen
serbest kalma şansı sunması gerekmektedir
41
.
Mahkeme, müteakiben Türk infaz hukuku hükümlerini irdele-
miş ve söz konusu hükümlerin, Öcalan aleyhine hükmedilen ceza
açısından, herhangi bir “serbest kalma ümidi” sunmadığı sonucuna
varmıştır. Bu açıdan, 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfa-
zı Hakkında Kanunun 107. maddesinin başvuranın durumunu şartla
salıverme uygulamasının kapsamı dışında tuttuğunu hatırlattıktan
sonra, Cumhurbaşkanı’nın insani amaçlı af yetkisinin de “salıverme
41
Öcalan v. Türkiye (no.2), yukarıda belirtilen, §§ 193-198.