Background Image
Previous Page  138 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hayrettin YILDIZ

137

hizmet kusuru dışındaki sorumluluğunu “hukuki müsavat prensibi”,

“risk nazariyesi”, “hakkaniyet adalet ve nısfet esası” ve “sebepsiz mal

iktisabı” şeklinde dörde ayırmaktadır

2

. Duran ise buna karşılık tek bir

ilkenin, “imkan ve fırsat eşitliği”nin geçerliliğini savunmuştur. Ona

göre, nasafet kavramı, sübjektif, belirsiz ve kaypak bir kavramdır ve

1961 Anayasasının başlangıç metninde geçen “

bütün fertlerin, kaderde,

kıvançta ve tasada ortak

” olması ifadesi de “imkan ve fırsat eşitliği”nin

dayanağını teşkil etmektedir

3

. Daha açık bir ifadeyle, bireyin zarara

uğraması durumunda imkan ve fırsat eşitliği zedelenmekte ve zararın

tazmini ile bu eşitlik yeniden sağlanmış olmaktadır. Ancak özel hu-

kuk hükümlerinin idarenin özel hukuk işlemlerine uygulanmasında-

ki başarı, kendine has kuralları bulunan ve kamu gücüyle donatılmış

idarenin diğer işlemlerinde sağlanamamıştır

4

.

Fransa’da “kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesi”nin Anayasa

Konseyi tarafındanAnayasal bir ilke (

principe constituntionnel

) olarak ni-

telendirilmesinden

5

hareketle, Fransız hukukçular da idarenin sorum-

luluğunun temel dayanağının bu ilke olduğunu savunmuşlardır

6

. Söz

konusu ilke Fransa’da anayasal bir mertebeye terfi etmiş olduğundan

normlar hiyerarşisinde hem kanunun hem yargısal içtihadın üstünde

yer alır. İlkenin bu kapsamlı mahiyeti, Türkiye’deki öğreti tarafından

da taraftar bulmasını sağlamıştır. Örneğin Yaşar, idarenin sorumlulu-

ğunun temellerini kusur ya da risk teorisinde değil, her ikisini de ihata

etmeye kabil kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesinde bulmaktadır.

Bu yönüyle kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesinin “adalet” düşün-

cesini de daha iyi ifade ettiği belirtilmektedir

7

. Esin ise bu görüşe karşı

çıkmakta ve kamu külfetleri karşısında eşitlik, hakkaniyet-adalet-na-

2

Ragıp Sarıca, İdari Kaza, 1942, ss. 221-225 (Ragıp Sarıca, İdari Kaza, Cilt 1, İdari

Davalar, Kenan Matbaası, İstanbul, 1949 s. 233 ve Yüksel Esin, Danıştay’da Açıla-

cak Tazminat Davaları, İkinci Kitap: Esas, İdarenin Hukuki Sorumluluğu, Balka-

noğlu Matbaacılık, Ankara, 1973. 129).

3

Lütfi Duran, Türkiye İdaresinin Sorumluluğu: Sorumluluğun Temeli ve Sebepleri,

Sorumluluğa Yol Açan Olgular, Türkiye ve Orta Doğu Amme Enstitüsü Yayınları

No. 138, Ankara, 1974, s.16-19.

4

Sıddık Sami Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt III, Hak Kitabevi, 3.

Bası, İstanbul, 1966 s. 1687.

5

Michel Rousset, Droit administratif, Cilt II, Le contentieux administratif, Press

Universitaire de Grenoble, 2

e

Edition, 2004, s. 150; René Chapus, Droit administra-

tif général, Tome (Cilt) 1, Montchrestien, 15

e

Edition, Paris, 2001, s. 1364.

6

Rousset, Droit administratif, op.cit, ss. 130-150.

7

Yaşar, “İdarenin Hukuki Sorumluluğu Üzerine Düşünceler”, op.cit, s. 209.