

Kanun ile Bir Kurumdaki Kamu Görevinin Sona Erdirilmesine İlişkin Uyuşmazlıklarda ...
200
sınırlıdır
73
. İdari yargı yerlerince kamu görevinden alınmaya ilişkin
davalar çözümlenirken idareden, ilgili kamu görevlisinin üstlenmiş
olduğu görevi yürütmekte başarısız veya verimsiz olduğunu, tutum
ve davranışlarının kamu hizmetinin gerekleri ve saygınlığı ile bağdaş-
madığını hukuken kabul edilebilir, somut belgelerle ortaya koyması
beklenmektedir. Başka bir deyişle, takdir yetkisi kullanılmak suretiyle
yapılan işlemlerin iptali istemiyle açılan davalarda yargısal denetim,
kamu yararının gözetilip gözetilmediği, kamu hizmetinin gerekleriy-
le sınırlı kalınıp kalınmadığı konularında yapılmakta olup, işlemin
dayanağı olarak idarece belli nedenler gösterilmesi durumunda, mah-
kemece aynı ilkeler göz önünde bulundurularak, bu nedenlerin gerçek
olup olmadığı, gerçek olmaları durumunda ise, işlemin tesisi için ye-
terli bulunup bulunmadığı hususları araştırılmaktadır
74
.
Mahkemece bu tür uyuşmazlıklarda kariyer ve liyakat ilkelerinin
bir gereği olarak, ‘sebep ve maksat’ unsurları yönünden sıkı bir dene-
tim yapılmak suretiyle kamu görevini sürdürmekte başarısız olanların
niteliklerine uygun başka görevlere atanması, bunun yanında özellik-
le hiyerarşik yapıda üst düzey kadroların, işin ehline teslim edilmesi
sağlanmaya çalışılmaktadır. İdarece, objektif gerekçeleri ortaya ko-
nulmadan kamu görevinin sona erdirilmesi halinde, etkili hukuksal
koruma, hukuki güvenlik, belirlilik ve idari istikrar ilkeleri gereğince
mahkemece idari işlem iptal edilmektedir
75
.
Öte yandan, Anayasa’nın 70. maddesinde ifadesini bulan kamu
görevine girmede görevin gerektirdiği niteliklerden başka bir ay-
rım gözetilemeyeceği yönündeki anayasal ilke de, personel huku-
kundan kaynaklanan davalarda, idari yargı yerlerinin idari işle-
min ‘sebep ve maksat’ unsurları yönünden denetim yapmasını, bu
kapsamda işlem tesisine dayanak alınan kamu görevlisinin sicil
ve performans durumu, almış olduğu ceza ve ödüller gibi objektif
unsurların
re’sen araştırma ilkesi gereğince mahkemece tespit edilip
dikkate alınmasını gerektirmektedir.
73
Danıştay 5. Dairesi’nin 20.11.2013 gün ve K. 2013/8082sayılı kararı,
www.danis-tay.gov.tr, erişim tarihi:15.10.2014
74
Danıştay 5. Dairesi’nin 17.01.2014 gün ve K. 2014/219 sayılı kararı,
www.danis-
tay.gov.tr, erişim tarihi:15.10.2014
75
Danıştay 10. Dairesi’nin 29.11.2013 gün ve K.2013/8721sayılı kararı
,www.danis-tay.gov.tr, erişim tarihi:14.10.2014