Background Image
Previous Page  200 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 200 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Mahmut ŞEN

199

içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanını sağlamaktır.

Giriş şartları, ilerleme ve yükselme olanakları ve maddi karşılıkları

önceden belirtilmiş bir kariyer sisteminin varlığı, ehliyetli, çalışkan

ve hizmete bağlı personel bulma açısından önem taşımaktadır

69

. Ka-

riyer ilkesi, kamu görevlilerine meslekte yükselme ümidi ve güven-

cesi verdiği için, kişisel niteliklerini ve performanslarını artırmak

yolunda aynı zamanda bir teşvik aracıdır

70

. Dolayısıyla, kamu görev-

lileri açısından, göreve alınma, yükselme ve görevin sona erdirilme-

sine ilişkin hususlarda, kariyer ve liyakat ilkelerine dikkat edilmesi,

hem kamu hizmetinin etkili ve verimli olarak yürütülmesine, hem

de kamu görevlisinin hukuki güvenliğinin sağlanmasına katkı yap-

maktadır.

Yukarıda yer verilen açıklamalar ışığında, kamu görevine ata-

ma ve kamu görevinin sona erdirilmesine ilişkin işlemlerin hukuki

niteliği irdelenecek olursa; doktrinde, bu tür işlemlerin, kişiyi önce-

den yasalarla hak ve yükümlülükleri belirlenmiş belirli statülere so-

kan veya bu statüden çıkaran koşul işlemler olduğu kabul edilmek-

tedir

71

. Koşul işlemler, belli kişiler için belirli objektif kurallar içinde

bir hukuksal durum meydana getirir veya onlara anayasal bir yetki

ve olanak sağlar. Bu tür işlemler ile mevcut nesnel bir duruma, bir ku-

ral düzenlemeye, statüye göre bazı kimselere hukuksal bazı imkanlar

sağlanır veya bu kişiler belirlenen bazı haklardan yoksun bırakılır

72

.

Esas itibariyle bu işlemler, idare tarafından tesis edilen, yürütme fonk-

siyonunun yetki alanı içerisinde olan ve idari yargı yerlerinin dene-

timine tabi olan işlemlerdir.

İdari yargı yerlerince bu tür işlemlerin

hukuki denetimi yapılırken, kamu görevlilerinin görevinin veya

görev yerinin değiştirilmesi konusunda idarenin takdir yetkisinin

olduğu kabul edilmektedir. Bununla birlikte, takdir yetkisi mutlak

ve sınırsız olmayıp, kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleri ile

69

İbrahim Pınar, s. 34

70

Danıştay 2. Dairesi’nin 24.04.2013 gün ve K. 2013/2470 sayılı kararı,

www.danis

-

tay.gov.tr, erişim tarihi:15.10.2014

71

Celal Erkut, İptal Davasının Konusunu Oluşturma Bakımından İdari İşlemin Kim-

liği, Ankara, 1990, s.98,

Cengiz Derdiman, s. 498,

72

Kazım Yenice, Yüksel Esin, s.13