

TBB Dergisi 2016 (116)
Mahmut ŞEN
199
içinde en yüksek derecelere kadar ilerleme imkanını sağlamaktır.
Giriş şartları, ilerleme ve yükselme olanakları ve maddi karşılıkları
önceden belirtilmiş bir kariyer sisteminin varlığı, ehliyetli, çalışkan
ve hizmete bağlı personel bulma açısından önem taşımaktadır
69
. Ka-
riyer ilkesi, kamu görevlilerine meslekte yükselme ümidi ve güven-
cesi verdiği için, kişisel niteliklerini ve performanslarını artırmak
yolunda aynı zamanda bir teşvik aracıdır
70
. Dolayısıyla, kamu görev-
lileri açısından, göreve alınma, yükselme ve görevin sona erdirilme-
sine ilişkin hususlarda, kariyer ve liyakat ilkelerine dikkat edilmesi,
hem kamu hizmetinin etkili ve verimli olarak yürütülmesine, hem
de kamu görevlisinin hukuki güvenliğinin sağlanmasına katkı yap-
maktadır.
Yukarıda yer verilen açıklamalar ışığında, kamu görevine ata-
ma ve kamu görevinin sona erdirilmesine ilişkin işlemlerin hukuki
niteliği irdelenecek olursa; doktrinde, bu tür işlemlerin, kişiyi önce-
den yasalarla hak ve yükümlülükleri belirlenmiş belirli statülere so-
kan veya bu statüden çıkaran koşul işlemler olduğu kabul edilmek-
tedir
71
. Koşul işlemler, belli kişiler için belirli objektif kurallar içinde
bir hukuksal durum meydana getirir veya onlara anayasal bir yetki
ve olanak sağlar. Bu tür işlemler ile mevcut nesnel bir duruma, bir ku-
ral düzenlemeye, statüye göre bazı kimselere hukuksal bazı imkanlar
sağlanır veya bu kişiler belirlenen bazı haklardan yoksun bırakılır
72
.
Esas itibariyle bu işlemler, idare tarafından tesis edilen, yürütme fonk-
siyonunun yetki alanı içerisinde olan ve idari yargı yerlerinin dene-
timine tabi olan işlemlerdir.
İdari yargı yerlerince bu tür işlemlerin
hukuki denetimi yapılırken, kamu görevlilerinin görevinin veya
görev yerinin değiştirilmesi konusunda idarenin takdir yetkisinin
olduğu kabul edilmektedir. Bununla birlikte, takdir yetkisi mutlak
ve sınırsız olmayıp, kamu yararı ve kamu hizmetinin gerekleri ile
69
İbrahim Pınar, s. 34
70
Danıştay 2. Dairesi’nin 24.04.2013 gün ve K. 2013/2470 sayılı kararı,
www.danis-
tay.gov.tr, erişim tarihi:15.10.2014
71
Celal Erkut, İptal Davasının Konusunu Oluşturma Bakımından İdari İşlemin Kim-
liği, Ankara, 1990, s.98,
Cengiz Derdiman, s. 498,
72
Kazım Yenice, Yüksel Esin, s.13