Background Image
Previous Page  219 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 219 / 449 Next Page
Page Background

İdarî Yargıda Belirsiz Tam Yargı Davası İhtimâli

218

davasındaki bu miktar geçici talep sonucudur ve en geç tahkikat aşa-

masının sonunda kesin talebe dönüştürülmelidir. Hukuk Muhakeme-

leri Kanunu, “tahkikat sonucu alacağın miktarı veya değerinin tam ve

kesin olarak belirlemenin mümkün olduğu anda” geçici talebin kesin

talebe dönüştürülmesine imkân tanımaktadır (HMK m. 107/2). Ancak,

bu anı kesin olarak davacı tespit edecek, hâkim tarafından bu amaçla

süre verilmesi söz konusu olmayacaktır

13

. Kesin talebin bildirilmemesi

hâlinde, hâkim, geçici talep olan asgari miktarı esas alarak karar ve-

recektir

14

.

II. İDARÎ YARGIDA TAM YARGI DAVASI

A. Genel Açıklama

İdarî yargıda genel anlamda iki tür dava bulunmaktadır. Bunlar-

dan ilki olan iptal davaları idare hukukuna özgü bir dava türü olup,

bu dava ile idarî işlemin hukuka aykırı olup olmadığı incelenir

15

. İstis-

naen idarî sözleşmeler de iptal davasına konu olabilmektedir

16

. Diğer

bir dava türü olan tam yargı davaları ise idarî eylem ve işlemlerden

zarar

17

görenler tarafından, bu zararın giderilmesi talebiyle açılan

davalardır

18

. Bu bakımdan, idare hukukundaki iptal davasının bir

13

Pekcanıtez, s. 52; Pekcanıtez-Atalay-Özekes, s. 459.

14

Pekcanıtez, s. 52; Pekcanıtez-Atalay-Özekes, s. 456; Simil, s. 268.

15

Sıddık Sami Onar, İdare Hukukunun Umumî Esasları, III. Cilt, 3. Baskı, İsmail

Akgün Matbaası, İstanbul 1966, s. 1770; Gözübüyük A. Şeref/Tan

Turgut, İdare

Hukuku, C. II, 7. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara 2014, s. 248; Tan Turgut, İdare

Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2011, s. 734, 747 vd.; Zabunoğlu Yahya Kazım,

İdare Hukuku, C. II, Yetkin Yayınları, Ankara 2012, s. 217.

16

Gözübüyük/Tan, s. 249-251; Tan, s. 761; Gözler

Kemal, İdare Hukuku, C. II, 2.

Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa 2009, s. 220 vd.; Çağlayan Ramazan, İdarî Yargılama

Hukuku, 3. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2013, s. 339.

17

İdarî işlem ve eylemler nedeniyle mahrum kalınan kar gibi muhtemel zararlar

somut ve gerçekleşmiş bir zarar olarak kabul edilmemekte; bu durumlarda

ihtimal ve varsayıma dayanarak tazminata hükmedilemeyeceği sonucuna

varılmaktadır. Bkz. Gözübüyük/Tan, s. 683; Güran Sait, “Türk İdare Hukukunda

Tazminat Miktarının Saptanması”, Sorumluluk Hukukunda Yeni Gelişmeler III

Sempozyumu, Ankara 12-13 Mayıs 1979, İstanbul 1980, s. 155; Ergen Cafer, İdari

Yargı Davaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2008, s. 548; Danıştay 8. D., 18.11.1997, E.

1995/376, K. 1997/3431 (Kazancı Bilişim-İçtihat Bilgi Bankası).

18

Onar, s. 1797; Gözler Kemal/Kaplan Gürsel, İdare Hukuku Dersleri, 12. Baskı, Ekin

Yayınevi, Bursa 2012, s. 839; Çağlayan, İdarî Yargılama, s. 467; Candan

Turgut,

Açıklamalı İdari Yargılama Usulü Kanunu, 5. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2012,

s. 62; Şahiner Muhammed Emin/Pinegöz Aysun, İdari Yargılama Usulü Kanunu,

Bilge Yayınevi, Ankara 2013, s. 44.