

İdarî Yargıda Belirsiz Tam Yargı Davası İhtimâli
220
E. Tam Yargı Davalarında Talep Sonucunun Yeri ve Önemi
İdarî Yargılama Usûlü Kanununun 3. maddesinin ikinci fıkrası-
nın d bendinde tam yargı davasına ilişkin dilekçede
uyuşmazlık konusu
miktar
ın yer alması gerektiği açıkça hükme bağlanmıştır. Bu miktar,
aynen özel hukukta olduğu gibi dava açılırken alınacak harcın belir-
lenmesi bakımından da önemlidir
25
.
İdarî yargıda dava açma sürelerin kısalığı ve alacağın bir kısmı-
nın talep edilerek fazlaya ilişkin hakları daha sonra ileri sürmenin
her zaman kabul edilmemesi
26
tam yargı davalarında talep sonucu-
nun önemini daha da artırmaktadır. İdarî Yargılama Usûlü Kanunu-
nun 31. maddesinde Hukuk Muhakemeleri Kanununun ıslaha ilişkin
düzenlemelerine atıf yapılmamış olması
27
nedeniyle idarî yargıda ıs-
lahla talebin sonradan artırılmasının uygulamada kabul görmemesi
28
de bu öneme katkı sağlamaktaydı. Dilekçede bir miktar göstermek
zorunda olan davacı, çoğunlukla bu miktarı daha sonra değiştireme-
mekte ve bu durum davacıyı yukarıda değindiğimiz belirsiz alacak
davasının ortadan kaldırmak istediği tüm risklerle karşı karşıya bı-
rakmaktadır
29
.
25
Yukarıdaki I nolu başlığı B alt başlığına bakınız.
26
Candan, s. 262; Ünlüçay Metin, “İdarenin Tazmin Borcu ve Enflasyon Olgusu”,
Danıştay Dergisi
, 1998, S. 94, s. 8; Yayla Yıldızhan, İdare Hukuku, 2.Baskı, Beta
Basım, Eylül 2010, s. 465; Kaya Cemil, “İdari Yargıda Mahkeme Kararlarının
Uygulanmaması Nedeniyle Manevi Tazminat İstemi”,
Erzincan Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi,
2010, C. XIV, S. 1-2, s. 73; Birtek, s. 23 vd.; Ergen, s. 548; “İdarî yar-
gılama usûlünde, ilgililerin fazlaya ilişkin haklarını saklı tutarak tam yargı davası
açabilmelerine olanak tanınmamıştır.” Danıştay 6. D., 11.05.2000, E. 1999/2712, K.
2000/2819 (Kazancı Bilişim-İçtihat Bilgi Bankası).
27
İdarî Yargılama Usûlü Kanununun 31. maddesiyle düzenlenen atıf hükümle-
rinin eleştirisi için bkz. Günday Metin, “Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu
Hükümlerinin İdari Yargıda Uygulama Alanı”, İdari Yargının Yapılandırılması ve
Karşılaştırmalı İdari Yargılama Usulü, Danıştay Sempozyumu 11-12 Mayıs 2001,
Ankara 2003, s. 83 vd.; Erkut Celal, “İdari Yargının Yeniden Yapılandırılmasında
Yargılama Hukuku Kurallarının Etkinleştirilmesi Sorunu”, İdari Yargının
Yapılandırılması ve Karşılaştırmalı İdari Yargılama Usulü, Danıştay Sempozyumu
11-12 Mayıs 2001, Ankara 2003, s. 94-98.
28
Bu konuda bkz. Yılmaz Ejder, “İdari Yargıda İddia ve Savunmanın Genişletilmesi/
Değiştirilmesi Yasağı”,AnkaraBarosuDergisi, 1983, S. 3-4, Yasak, s. 20; KayaCemil/
Akcan Recep, “Medeni ve İdari Yargıda İddia ve Savunmanın Genişletilmesi veya
Değiştirilmesi Yasağı”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 2009, C.
LXVII, S. 1-2, s. 140; Anayasa Mahkemesi, 12.06.2008, 2004/103, 2008/121 (Resmî
Gazete, 23.12.2008, 27089).
29
Yukarıdaki I nolu başlığı C alt başlığına bakınız.