Background Image
Previous Page  345 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 345 / 449 Next Page
Page Background

Hukuksal Açıdan Çocuk ve Genç İşçiliği

344

kabul edilmiştir. 138 Sayılı Sözleşme Türkiye tarafından 23.1.1998 tarih

ve 4334 sayılı Uygun Bulma Kanunu ile onaylanmıştır

31

.

Anılan sözleşmenin asgari çalışma yaşına ilişkin en temel düzen-

lemesi, asgari yaş sınırının

“zorunlu öğrenim yaşının bittiği yaşın altında

ve her halükarda 15 yaşın altında olmayacağı”

na ilişkin 2. madde hükmü-

dür. Bununla birlikte bu Sözleşmeyi onaylayan devletlere, çocuk işçi-

liğini

32

etkin bir şekilde ortadan kaldırmayı ve asgari çalışma yaşının

giderek gençlerin fiziksel ve zihinsel yönden tam olarak gelişmelerine

olanak tanıyacak bir düzeye yükseltilmesini sağlayan ulusal bir poli-

tika takip etme yükümlülüğü de yüklenmiştir (m. 1). Asgari çalışma

yaşının giderek artırılması hedefi -ilk etapta 16 yaşına çıkarılma şek-

linde-

“Asgari Çalıştırma Yaşına İlişkin 146 Sayılı Tavsiye Kararı”nda da

daha da somutlaştırılarak ortaya konmuştur (m.7/1). Sonuç itibariyle

ILO’nun asgari çalışma yaşının belirlendiği temel düzenlemesi olan

138 Sayılı Sözleşmede belirlenen yaş sınırı, her dönem için geçerli ola-

cak sabit bir sınır olmayıp zamanla “gençlerin fiziksel ve zihinsel yön-

den tam olarak gelişmelerine olanak tanıyacak bir düzeye (ilk etapta

16)” artırılması gereken bir sınır olarak tespit edilmiştir

33

.

31

RG, 27.1.1998, 23243. Öğretide çalışma ve çalıştırmada asgari yaşa ilişkin en

kapsamlı uluslararası tanımı yapan 138 Sayılı Sözleşmenin özellikle gelişmekte

olan ülkeler için aşamalı ve esnek bir yaklaşımı içerdiğinden yenilikçi olduğu

ifade edilmektedir (Bakırcı, a.g.e., 95).

32

Doktrinde, 138 sayılı Asgari Yaş Sözleşmesi’nde yer alan “Child Labour”

kavramının Türkçe’ye hatalı şekilde “çocuk işçiliği” olarak çevrildiği, buna

karşılık doğru çevirinin “çalışan çocuk” olduğu ve bu nedenle de sözleşmede

öngörülen asgari çalışma yaş sınırının hem bağımlı hem bağımsız çalışma ilişkisi

için geçerli olduğu ileri sürülmektedir (Bakırcı, a.g.e., 95. Şahin, a.g.e., 120).

Sözleşmedeki asgari yaş sınırının hem bağımlı hem de bağımsız çalışma ilişkileri

için geçerli olduğu yönünde Rufaro Audrey Mavunga, “A Critical Assessment of

The Minimum Age Convention 138 of 1973 and The Worst Forms of Child Labour

Convention 182 of 1999”,

Potchefstroom Electronic Law Journal

, Volume 16, No:5,

December 1, 2013, 130.

33

Uluslararası Çalışma Örgütü’nün kabul ettiği sözleşmelerin genellikle -mümkün

olduğu kadar fazla sayıda devletçe onaylanması amacı doğrultusunda- farklı

ekonomik ve sosyal koşullara sahip devletlerin de uyum sağlayabilmeleri için

esnek nitelik taşıyan düzenlemeler içermesi özelliği, 138 Sayılı Sözleşme için de

geçerli olmuştur. Bu doğrultuda, 2. maddenin 4. fıkrasında ekonomik ve eğitim

olanakları yeterli derecede gelişmemiş olan ülkelere, asgari çalışma yaşını (15

yerine) 14 olarak belirleme imkanı tanınmıştır (m.2/4). Ancak bu durumda dahi,

söz konusu ülkenin zaman içerisinde bu yaş sınırını 15’e çekmek konusunda

gerekli adımları atmakla yükümlü olduğu belirtilmiştir (m.2/son).