Background Image
Previous Page  347 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 347 / 449 Next Page
Page Background

Hukuksal Açıdan Çocuk ve Genç İşçiliği

346

Bu alanlar; madencilik ve maden çıkarımı; imalat; inşaat; elektrik, gaz

ve su; temizlik hizmetleri; ulaştırma, depolama ve haberleşme; düzen-

li olarak ücretli işçi istihdam etmeyen ve yerel tüketim amacıyla üre-

tim yapan küçük ölçekli aile işletmeleri hariç ticari amaçlı üretimde

bulunan diğer tarım işletmeleri ve plantasyonlardır. O halde belirtilen

bu alanlar açısından Sözleşme hükümlerinin uygulanmayacağının

öngörülmesi –az gelişmiş ülkeler için dahi- mümkün değildir

34

.

Sözleşmenin bir diğer istisna düzenlemesi “hafif işlere” ilişkin-

dir. Bu düzenlemeye göre, 13-15 arası yaşlardaki kişilerin, sağlıklarına

veya gelişmelerine zarar vermesi ihtimali bulunmayan ve okula de-

vamlarını, yetkili makamın onayladığı mesleğe yöneltme veya mesleki

eğitim programlarına katılmalarını veya derslerden yararlanmalarını

engellememek koşuluyla hafif işlerde çalışmalarına veya istihdamları-

na izin verilebilecektir

35

(m.7). O halde maddede öngörülen koşulları

taşıyan “hafif işler”de asgari çalışma yaşı 13’e kadar düşürülebilecektir.

Ayrıca yine aynı maddede, en az 15 yaşında olmak koşulu ile zorunlu

eğitimlerini tamamlamamış kişilerin belirtilen koşulları taşıyan hafif

işlerde çalışmasına izin verilebileceği de hükme bağlanmıştır.

B. Çocuk İşçiliğinin Önlenmesi Uluslararası Programı

(International Programme on the Elimination of Child Labour

(IPEC)

ILO tarafından 1992 yılında uygulamaya konulan “Çocuk İşçili-

ğinin Önlenmesi Uluslararası Programı”nın amacı kısa ve orta-uzun

vadede olmak üzere iki doğrultuda belirlenmiştir. Buna göre progra-

mın uzun vadeli amacı çocuk çalışmasının sona erdirilmesi, kısa ve

orta vadeli hedefi ise çocukların çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve

34

Sözleşmenin 4. ve 5. maddeleri arasında bir ayrım yapılması gerekmektedir. 4.

madde, bazımesleklerin kapsamdışında bırakılmasına izin verirken; 5. madde bazı

ekonomik sektörlerin tümüyle kapsam dışında bırakılabileceğini öngörmüştür.

İkisi arasındaki ayrıma göre, 4. maddenin hem gelişmiş hem gelişmemiş tüm

üye devletler için uygulama alanı olmasına rağmen, 5. madde sadece az gelişmiş

ülkeler için uygulanabilecek bir maddedir (Mavunga, a.g.e., 137).

35

Söz konusu düzenlemede “hafif iş” in net bir tanımı verilmemiştir. Bu durum

üye devletlere kendi koşullarına uygun bir biçimde düzenleme yapmak

hususunda esneklik sağlamaktadır. Nitekim bu konuda yapılacak tanım, ülkenin

içinde bulunduğu çevresel, kültürel, sosyal, siyasal ve ekonomik koşullardan

etkilenecektir (Mavunga, 138-139).