

TBB Dergisi 2016 (116)
Hande Bahar AYKAÇ
353
korunurlar”.
Anayasa’nın 41/2 hükmü, çalışan-çalışmayan tüm çocuk-
ların özel olarak korunmasını güvence altına alırken 50.madde, çalışan
çocukların ve gençlerin yaşları nedeniyle kendilerine uymayan ve iş
sağlığına aykırı çalışma koşullarında çalıştırılmalarını engellemekte
ve çalışma koşulları bakımından özel olarak korunmalarını güvence
altına almaktadır.
Öte yandan, 12.9.2010 tarihinde halkoylamasına sunulan 5982 Sa-
yılı Anayasa Değişikliği Hakkında Yasa
52
ile 1982 Anayasasında ya-
pılan değişikliklerde, çocuk işçilerin özel olarak korunmasına ilişkin
hükümler de öngörülmüştür. Buna göre Anayasa’nın “kanun önünde
eşitlik” başlıklı “
Herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç,
din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşit
”
olduğu hükmünün yer aldığı 10. maddenin üçüncü fıkrasına,
“Çocuk-
lar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve
gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz”
hükmü eklen-
miştir. Bu madde ile çocuklara yönelik olarak yapılacak pozitif ayrım-
cılığın ve özel düzenlemelerin, eşitlik ilkesine aykırı olmayacağı açıkça
düzenlenmiştir
53
. Söz konusu değişikliğin olumlu olduğunda şüphe
olmamakla birlikte esasen söz konusu hüküm öngörülmeseydi de,
“kanun önünde eşitlik” ilkesinin düzenlendiği madde, farklı konum ve
statüde olan kişilerin ve bu arada çocukların korunması yönünde özel
hükümler öngörülmesinin önünde bir engel oluşturmamaktaydı. Ayrı-
ca bu düzenlemeden önce de yürürlükte olan “sosyal devlet ilkesi” ve
yukarıda andığımız Anayasa’nın 41/2 ve 50. maddeleri çocukların özel
olarak korunması konusunda devlete görev yüklemekteydi.
Çocuklara özel olarak öngörülen bu hükmün dışında çocuk işçi-
lerin Anayasada tüm kişiler ve tüm çalışanlar için öngörülen “Düşün-
ce ve Kanaat Hürriyeti” (m.24), “Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Öde-
vi” (m.42) “Ücrette Adaletin Sağlanması” (m.55), “Sosyal güvenlik
hakkı”(m.60) gibi haklardan da kuşkusuz ki yararlanmaları söz konu-
sudur
54
.
52
RG, 13.5.2010, 27580. Anayasa Mahkemesi’nin bu yasaya ilişkin kısmi iptaline
ilişkin gerekçeli kararı 1.8.2010, 27659 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
53
Bu değişikliğin olumlu olduğu yönünde bkz. Can Tuncay, “Anayasa’nın İş
Hukukuna İlişkin Bazı Maddelerinde Yapılan Değişikliklerin Değerlendirilmesi”,
Sicil İş Hukuku Dergisi
, S.18, Haziran 2010, 154.
54
Konuya ilişkin ayrıntılı bilgi için bkz. Akyüz, a.g.e., 339 vd.