Background Image
Previous Page  358 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 358 / 449 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (116)

Hande Bahar AYKAÇ

357

B. Çalıştırma Yaşı:

a. Genel Kural: 15 Yaşın Doldurulması

4857 sayılı İş Kanununun “Çalıştırma Yaşı ve Çocukları Çalıştırma

Yaşı” başlıklı 71. maddesine göre

“Onbeş yaşını doldurmamış çocukların

çalıştırılması yasaktır…”.

O halde İş Kanununa tabi çocuklar bakımın-

dan genel çalıştırma yaşı 15 yaşın doldurulmasıdır. Söz konusu hüküm

ILO’nun 138 Sayılı Asgari Yaş Sözleşmesine (m. 2, m.7), Gözden Geçi-

rilmiş Avrupa Sosyal Şartı’na (m.7/1) ve Avrupa Birliğinin 94/33 sayılı

Gençlerin İşyerinde Korunmasına İlişkin Yönergesine uygundur.

İş Kanununa tabi olmayan çocuklar bakımından ise, Borçlar Ka-

nununda bir düzenleme yer almadığından 1593 sayılı Umumi Hıfzıs-

sıhha Kanununun

63

173. maddesi uygulama alanı bulmaktadır. Söz

konusu hükme göre “

On iki yaşından aşağı bütün çocukların fabrika ve

imalathane gibi her türlü sanat müesseseleriyle maden işlerinde amele ve çırak

olarak istihdamı memnudur”.

Buna göre İş Kanununun 4. maddesinde

yer alan istisnalar arasında yer alıp bu kanuna tabi olmayan işçiler ba-

kımından asgari çalıştırma yaş sınırı 12’dir. Bu yaş sınırı, ILO’nun 138

sayılı Sözleşmesine (m.2) ve Gözden Geçirilmiş Avrupa Sosyal Şartı’na

(m.7/1) ve Avrupa Birliğinin 94/33 sayılı Gençlerin İşyerinde Korun-

masına İlişkin Yönergesine aykırıdır

64

.

ILO’nun 138 sayılı İstihdama Kabulde Asgari Yaşa İlişkin Sözleş-

mesine göre “

Yetkili makam gerektiğinde, varsa ilgili işveren ve işçi örgüt-

lerine danıştıktan sonra özel ve önemli uygulama sorunlarının çıktığı sınırlı

istihdam ve çalışma kategorilerini bu sözleşmenin uygulama alanı dışında

tutabilir

(m.4/1)”. Ancak bu durum özel ve önemli uygulama sorun-

larının olduğu sınırlı bir çalışma alanı için söz konusu olabilir. Böyle

bir durumda dahi Sözleşmeyi onaylayan devlet zaman içinde Sözleş-

menin uygulama alanını genişletecek tedbirleri almak durumundadır

ilişkisi kabul edilse bile Borçlar Kanununa tabi çıraklar İş Kanunu hükümlerin-

den yararlandırılmadıkça böyle bir düzenlemenin katkısı az olacağı gibi çıraklık

ilişkisini zaten meslek öğretmekten çok üretim amacıyla kullanma zihniyetinde-

ki işverenlere daha kolay ve yasal dayanağı da olan bir sömürme imkanı sağlar.

Bunun yerine Borçlar Kanununa tabi çırakların da öğrenci niteliği vurgulanmalı

ve bu çıraklar da 3308 sayılı Yasa kapsamına alınmalıdır (Engin, a.g.e., 24-25).

63

RG. 6.5.1930, 1489.

64

Bu durumun İş Kanunu kapsamında olan ve olmayan çocuk ve genç işçiler

bakımından ayrımcılığa yol açtığı görüşü için bkz. Bakırcı, Ayrımcılık, 105.