

TBB Dergisi 2016 (116)
Ahmet İYİMAYA
427
Bireysel başvuru incelemesinde anayasaya uygunluk denetimi-
nin yapılabilmesi veya yapılamaması sorunu; yorumla, mukayeseli
verilerle ve hatta yasa ile çözülebilecek bir sorun değildir. Bu sorun,
bir anayasa sorunudur. Anayasa Mahkemesine, anayasa normu dışın-
da başka bir normla (sözgelimi yasa veya Mahkeme-İçtüzüğü ile) gö-
rev verilemez (Any.m.148/son fıkra).
Yürürlükteki anayasamızın en geniş yorumu içinde, bu soruya
olumlu ve somut bir cevabın bulunamaması durumunda, aykırı çö-
züm ve pratikleri hiçbir aktivizm açıklayamaz ve meşrulaştıramaz.
Soruna daha yakından bakmaya çalışalım:
1- Bireysel Başvuru Hakkının Cevheri Bakımından:
Bireysel başvuru hakkı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde
(ve katıldığımız ek-protokollerde) düzenlenen temel hakların kamu
gücü tarafından ihlaline karşı sağlanan ve belki de -ki doğrusu- Av-
rupa Mahkemesine ülkemizden yapılacak başvuruları elemeye yöne-
lik ikincil bir yoldur. İhmal, işlem veya eylem biçiminde ortaya çıkan
kamu gücü tasarrufları, tanımlı hakları ihlal etmekte midir sorusu
(ihlalin tesbiti veya reddi), -varsa- ihlalin sonuçlarının kaldırılması, bi-
reysel başvuru incelemesinin ana-konusudur. Bu incelemeye, doğal sı-
nırlarının üstünde ve anayasanın öngörmediği bir misyon yüklemek,
başvuru kurumunun gelişimini ve kökleşmesini önler (Any.m.148/3)
(6216 sayılı Kanun, m.50).
16
2- Tasarının 49/6 Hükmünün Metinden Çıkarılmamış Olması
İhtimali Bakımından:
Kuruluş Kanunu tasarısının metinden çıkarılan
“(6) Bölümler, bi-
reysel başvuru incelemesi sırasında temel hak ihlalinin kanun veya
kanun hükmünde kararname hükmünden kaynaklandığı kanaatine
varırlarsa iptali istemiyle Genel Kurula başvururlar”
(6216 sayılı Ka-
nun Tasarısı, m.49/6) hükmü kabul edilse idi (metinden çıkarılmasa
idi) dahi, Yüksek Mahkeme somut norm denetimi yapamazdı. Çünkü,
saya uygunluk denetiminin işletildiği örneğin azlığı bir yana bunun organik ka-
nunda yer aldığı, sistemimiz yönünden böyle bir yola Anayasamızın veya yasanın
izin vermediği (bu doğrultuda bir normun mevcut olmadığı) unutulmamalıdır.
16
1 nolu dipnottaki kaynaklar.