Background Image
Previous Page  427 / 449 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 427 / 449 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru İncelemesinde Anayasaya Uygunluk Denetimi Sorunu ve İnsan Hakları ...

426

başvuru”

yolunu yargısal aktivizme evrilme riskinin erken işaretleri

olarak bakabilir miyiz? Samimi kanaatim, bireysel başvuru gibi di-

namik, yaygın ve etkili bir yolun işleyişindeki zorluğu ve geçiş süreci

psikolojisini göz ardı etmememiz gerektiği yönündedir.

c)

İçtüzük modellemesindeki anayasaya aykırılıkların, karşıt ve

anayasaya uygun yasal düzenlemelerle giderilmesi gereği açıktır. İç-

tüzük-düzenleme iktidarı, anayasayı hükümden düşürme ve yasa-

ma organının yetkilerini tanımama iktidarı olarak değerlendirilemez

(Any.m.6).

Bireysel başvuru ekseninde ortaya çıkan iki Anayasa Mahke-

mesi (düalizm) patolojisini Yüksek Mahkememizin sürdürmeyece-

ğini, içtüzük düzenleme iktidarını kullanarak bu duruma son ve-

receğini düşünüyorum.

Bireysel başvuru bağlamında anayasa, yasa ve içtüzük arasında

mevcut üçlü çatışma, temel norm (Any.m.149/2,5) doğrultusunda, hu-

kukun üstünlüğünü esas alan bir yaklaşımla giderilmelidir. Bu, ana-

yasa uygarlığı birikimimiz gözetildiğinde aşılamaz bir inşa kusuru

değildir.

III. BİREYSEL BAŞVURU İNCELEMESİNDE ANAYASAYA

UYGUNLUK DENETİMİ SORUNU

Bireysel başvuru incelemesinde, hak-ihlaline yol açtığı düşünülen

yasa kuralının anayasaya uygunluğu/aykırılığı incelenebilir mi? Ana-

yasaya aykırı olduğu düşünülen yasanın bu inceleme sırasında iptal

edilmesi mümkün müdür?

Peşinen belirtelim ki, bu soruya olumlu cevap arayışında olan,

nerede ise yasama karşıtlığına yaklaşan bir eğilimin varlığına işaret

edelim.

13

Hatta Yüksek Mahkememizin gönlünde yatan seçeneğin de

bu yönde olduğunu hazırladığı ve Anayasa Komisyonunun kabulüne

mazhar olmayan yasa taslağından anlıyoruz.

14

Giderek, mukayeseli

bireysel başvuru hukukunun bu noktada argüman olarak kullanıldığı

da gözlenmektedir.

15

13

Bkz. bu incelemenin 1 nolu dipnotunda yer alan kimi kaynaklar. Özellikle, Dr.

Tolga Şirin, age. s.286 ve dev. Didem Öykü Aydın, agm.s.142 ve civ.

14

Sözü geçen taslak/tasarı metni (m.49/6), bu incelemenin 11 nolu dipnotundadır.

15

Bireysel başvuru (anayasa şikayeti) incelemelerinde Almanya’da var olan anaya-