Background Image
Previous Page  110 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Cansu KOÇ

109

IV. Kamusal Alanın Çöküşünde Medya ve Sivil Toplum

Kuruluşları

Meşruiyet krizini ve bir meşruluk yanılsamasını doğuran neo-

liberal dönemin, ulaşım ve iletişim teknolojisindeki hızlı gelişmelere

sahne olduğu ve bundan beslendiği söylenebilir. Zira kapitalist sınıfın

taleplerine göre biçimlenen bir teknoloji söz konusudur.

64

Medya, neoliberal dönemin çıkar çatışmalardan hayli etkilenmiş

ve ekonominin şekillenmesiyle paralel olarak bir kamusal alan olmak-

tan çıkıp tüketim alanı haline gelmiştir. Katılımdan uzak izleyiciler

için ise kamusal alan görüntüsünde bir sahne olarak işlev görmeye

başlamıştır.

65

Günümüzde medya çokluğu çeşitliliği sağlar görünmemektedir.

Ekonomik gelişmelerin ön plana alınması ve belirleyici güç olarak ka-

bul edilmesi, medya patronlarının aynı ürünü farklı yöntem ve araç-

larla pazarlaması sonucunu doğurmuştur. Siyaset ve toplumsallık

medyada da ekonominin ardında kalmıştır. Bu biçimde mali sıkıntılar

ile meşruiyet zedelenmesi medya kurumlarınca aynı anda yaşanır du-

ruma gelmiştir.

66

Yeni medya; karşılık verememe ve seyircileşme algısını iyiden

iyiye yaratmıştır. Konuşma, tartışma, savunma, karşı çıkma; televiz-

yonlar ve radyolar karşısında imkansız hale gelmiştir. Dolayısıyla bu

tip kitle iletişim araçlarının yarattığı dünya, salt görünüşte kamusal

olmakla kalmaktadır.

67

Özellikle kamu kuruluşu olarak örgütlenmiş yayın organlarının

kamu hizmeti görmeleri beklenen bir durumdur. Bunun mümkün ola-

bilmesi için ise herkesin rahat ve eşitçe erişebileceği yayınlar yapılma-

lı, programlar eğitme ve eğlenme eksenli olarak düşünülüp dengeli bir

biçimde seçilmeli, politik konularda ise tarafsızlık sağlanabilmelidir.

Medya kuruluşlarından belli oranlarda bu özellikleri sağlayabilmeleri

beklenirken karşımıza siyasi ve ekonomik alan ayrışması ve bu ayrış-

mada ekonominin baskınlığı sorunu çıkmaktadır. Yayın kuruluşları

64

Cangızbay, a.g.m, sf.285.

65

Yükselbaba, a.g.e., sf.167.

66

67D.Beybin Kejanlıoğlu, “Medya Çalışmalarında Kamusal Alan Kavramı”, Ka-

musal Alan, Ed. Meral Özbek, İstanbul, Hil Yay., 2010, sf.698-699.

67

Habermas, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, sf.290-291.